Nuth, 'Monument voor de Gevallenen'

Artiest:Jos Hermans (22-09-1930)
Nuth, 'Monument voor de Gevallenen'

Het 'Monument voor de Gevallenen' in Nuth is opgericht ter nagedachtenis aan twintig medeburgers die tijdens de bezettingsjaren door oorlogshandelingen zijn omgekomen. Van de twintig slachtoffers kwamen er dertien uit Nuth, zes uit Hulsberg en één uit Schimmert.

Oprichting
De oprichting van het gedenkteken was een initiatief van de oud-strijders van Nuth.

Onthulling
Het monument is onthuld op 30 december 1959.

Vorm en materiaal
Het 'Monument voor de Gevallenen' in Nuth (gemeente Beekdaelen) is een uit Moechelkalksteen vervaardigd beeld van een grote leeuw. Het beeld is geplaatst op een natuurstenen voetstuk met inscriptie. Linksachter het beeld staan drie zuilen van natuursteen. Het gedenkteken is 4 meter hoog en 5 meter breed.

Tekst
Op de zuilen zijn de namen van twintig oorlogsslachtoffers aangebracht: Dertien uit Nuth, zes uit Hulsberg en één uit Schimmert.

Symboliek
Het monument is een blijvende herinnering aan overheersing en verzet. De leeuw is een teken van vermaning. Het dier getuigt van strijd en berusting en van nederlaag en overwinning.

Restauratie
De zuilen zijn op 17 september 1988 bij de gerestaureerde leeuw geplaatst.

Locatie
Het monument is geplaatst op het Deweverplein, links van de hoofdingang van het gemeentehuis te Nuth.

Bronnen

• Gemeente Nuth, tegenwoordig gemeente Beekdaelen;
  • Limburgse monumenten vertellen 1940-1945 van H.J. Mans en A.P.M. Cammaert. (Maastricht, Stichting Historische Reeks Maastricht, 1994). ISBN 90 70356 67 8;
  • www.nuth.nl
  • http://www.youtube.com/watch?v=vD_uNeUuyNo (Filmpje van de onthulling van het monument in 1959).

Beelden van Nuth van Ben Grothues. (Nuth, gemeentelijke uitgave, 2001).