Oldehove, oorlogsmonument

Artiest: G. Dam
Oldehove, oorlogsmonument

Geschiedenis

Het oorlogsmonument in Oldehove (gemeente Zuidhorn) is opgericht ter nagedachtenis aan vier medeburgers die tijdens de bezettingsjaren door oorlogshandelingen zijn omgekomen.

De namen van de vier slachtoffers luiden:

Erik Berding, Tonnis Pieter Oosterhoff, Johannis Westra, Tiete Lodewijk Wijdeveld.

Onthulling

Het monument is onthuld in mei 1990 door burgemeester K.B. Dijkstra.

Vorm en materiaal
Het oorlogsmonument in Oldehove (gemeente Zuidhorn) is een abstracte sculptuur van natuursteen bevestigd op stalen buizen, bij een in de grond verzakte muur op een pleintje met een plateau van keramische rode klinkers. Links op de muur is een plaquette van witte natuursteen aangebracht. Het gedenkteken is 4 meter hoog en 2 meter 10 breed.

Tekst
De tekst op de plaquette luidt:

'DEN VADERLANDT GHETROUWE
BLIJF ICK TOT IN DEN DOET

ERIK BERDING
TONNIS PIETER OOSTERHOFF
JOHANNIS WESTRA
TIETE LODEWIJK WIJDEVELD

1940 - 1945.'

Symboliek
De vier gaten in de sculptuur staan symbool voor de slachtoffers.

Wijziging
Oorspronkelijk bevond de plaquette zich in het gemeentehuis van Oldehove, maar na de gemeentelijke herindeling in 1990, waarbij het gemeentehuis haar functie verloor, is het verplaatst naar het plantsoen naast het voormalige gemeentehuis.

Overige info

Locatie
Het monument is geplaatst in een klein plantsoen naast het voormalige gemeentehuis, gelegen aan de T.P. Oosterhoffstraat te Oldehove (gemeente Zuidhorn).

Bron
De heren E. Meijer, H. Veldman, resp. voorzitter 4 Mei Comité Oldehove en coördinator / historicus te Zuidhorn.