Ommen, monument aan de Stationsweg

Geschiedenis

Het monument aan de Stationsweg herinnert de inwoners van Ommen aan de geallieerde soldaten die hier op 6 april 1945 tijdens de bevrijding van het dorp zijn gesneuveld.

De namen van de twee slachtoffers luiden:

George Thomas Wilson en Gerald Wilfred Soanes.

Luitenant Wilson (de troopleader) en trooper Soanes (de radio-operator) vormden samen met trooper John E. Harkins (de bestuurder), trooper D.D. Montgomery (de schutter) en trooper H.B. Loker (boegschutter en tweede bestuurder) de bemanning van de 'leadcar', een van de tot de 18th troop van het D-squadron van de 'Manitoba Dragoons' behorende Staghounds. Het pantserwielvoertuig werd door een vijandelijke Pantzerfaust links van voren getroffen, waarbij twee bemanningsleden zijn omgekomen. Wilson en Soanes zijn naast elkaar begraven op de Canadese Militaire begraafplaats in Holten (vak 10 G-4 en G-5).

Oprichting
Aanleiding voor oprichting van het gedenkteken was de 45ste herdenking van de bevrijding.

Onthulling
Het monument is onthuld op 6 april 1990 door een van de twee Nederlandse leden van de 'Twaalfde Manitoba Dragoons Association'.

Vorm en materiaal
Het monument aan de Stationsweg in Ommen is een koperen plaquette.

Tekst
De tekst op de plaquette luidt:

'TER GEDACHTENIS
OP DEZE PLAATS SNEUVELDEN
VOOR DE BEVRIJDING VAN
OMMEN DE 6E APRIL 1945
LIEUTENANT GEORGE THOMAS WILSON
24 JAAR
TROOPER GERALD WILFRED SOANES
22 JAAR
LEDEN VAN HET
D SQUADRON
VAN HET
18TH ARMOURED CAR REGIMENT (XII MANITOBA DRAGOONS)
ROYAL CANADIAN ARMOURED CORPS
"DE DARDE KLOKKE".'

Deze tekst is tevens in het Engels aangebracht.

Overige info

Locatie
Het monument is bevestigd aan de gevel van de Renault autoshowroom (links naast de ingang) aan de Stationsweg in Ommen.

Bronnen
Gemeente Ommen