Osnabrück, Nederlands ereveld

Geschiedenis

Het Nederlands ereveld in Osnabrück (deelstaat Nedersaksen) herinnert aan 533 Nederlanders die tijdens de Tweede Wereldoorlog in het westerlijk deel van de Duitse deelstaat Nedersaksen zijn omgekomen.

Onthulling
Het ereveld is ingewijd op 23 augustus 1954.

Onderhoud
De Nederlandse Oorlogsgravenstichting heeft in Duitsland zeven erevelden aangelegd, die in samenwerking met de Duitse autoriteiten worden beheerd. Deze liggen in Bremen, Düsseldorf, Frankfurt am Main, Hamburg, Hannover, Lübeck en Osnabrück. Hier zijn Nederlandse slachtoffers van de concentratiekampen en 'Arbeitseinsatz' begraven en Nederlanders die door andere oorzaken omkwamen in Duitsland.

Behalve graven zijn er ook gedenktekens met de namen van Nederlanders die in Duitsland het leven lieten, maar niet begraven konden worden op een ereveld. Bij alle zeven erevelden zijn borden geplaatst met historische achtergrondinformatie, in het Nederlands en Duits.

Vorm en materiaal
Het Nederlands ereveld in Osnabrück (deelstaat Nedersaksen) herbergt het stoffelijk overschot van 393 Nederlanders. Bij elk graf is een uniforme zerk van witte Portland-steen geplaatst met in reliëf de Nederlandse Leeuw. Op een stenen drieluik zijn de namen van nog eens 140 slachtoffers aangebracht die niet hier konden worden begraven.

Overige info

Locatie
Het ereveld maakt deel uit van het Heger Friedhof, gelegen aan de Rheiner Landstrasse in de wijk Westerberg te Osnabrück (deelstaat Nedersaksen).

Bron
De Nederlandse Oorlogsgravenstichting.