Ottawa, 'Twin-monument'

Geschiedenis

Het 'Twin-monument' in Ottawa (provincie Ontario) is opgericht als huldeblijk voor het Canadese aandeel in de bevrijding van Nederland. Bijna 6.000 Canadese militairen verloren daarbij het leven.

Ottawa was tijdens de Tweede Wereldoorlog de woonplaats van prinses Juliana en haar kinderen, waardoor de stad nog steeds een speciale band met Nederland heeft. Elk jaar, in de maand mei, vindt in Ottawa het Tulip Festival plaats, waarbij het Nederlandse koningshuis 10.000 tulpenbollen naar de stad stuurt als dankgebaar voor de huisvesting van leden van de koninklijke familie, alsmede de Canadese hulp tijdens de bevrijding van Nederland.

Het bronzen origineel van het beeld ('Twin Monument') staat in Apeldoorn, tegenover Paleis 't Loo aan de Koning Lodewijklaan. Dit gedenkteken is onthuld op 2 mei 2000 door prinses Margriet. Apeldoorn heeft een bijzondere relatie met Canada, omdat aan het eind van de Tweede Wereldoorlog in Paleis 't Loo het laatste Canadese hoofdkwartier gevestigd was.

Oprichting
De oprichting was een initiatief van het Comité Nationaal Canadees Bevrijdingsmonument.

Onthulling
Het monument is onthuld op 2 mei 2000 door Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Margriet.

Info

Het 'Twin-monument' in Ottawa (provincie Ontario) is een bronzen beeld van een mannenfiguur die met twee hoeden zwaait. Het beeld is geplaatst op een cirkelvormig plaveisel van bakstenen. Aan de rechterzijde van het beeld is een gedenksteen geplaatst. Het gedenkteken is 4 meter 60 hoog.

Symboliek
Het gedenkteken verbeeldt de bevrijding van Nederland door de Canadezen. De twee hoeden geven uitdrukking aan de vriendschappelijke band die is ontstaan tussen Nederland en Canada. De 'Maple Leaf' is het nationale symbool van Canada.

Henk Visch - de ontwerper van het monument - wilde met het beeld een aantal tegenpolen uitdrukken: de vreugde over de bevrijding tegenover het verdriet over het verlies van zoveel levens, vrede tegenover oorlog, verwelkomen tegenover afscheid, het verleden tegenover de toekomst en Canada tegenover Nederland.

Kijkend naar het meer, verwijst het beeld naar de historische band tussen Canada en Nederland, alsmede de geboorte van prinses Margriet tijdens de Tweede Wereldoorlog in de het ziekenhuis van Ottawa (Ottawa Civic Hospital).

In Apeldoorn bevindt zich het bronzen origineel, het Nationaal Canadees Bevrijdingsmonument geheten. Beide beelden vormen als het ware één monument dat de verbondenheid van de twee landen uitdrukt.

Overige info

Locatie
Het monument is geplaatst bij het ministerie voor veteranen, gelegen bij Dow's Lake in Ottawa (provincie Ontario).

Bronnen

• De heer Jelle Reitsma;
  • Apeldoorn ’40-’45 het verhaal achter de Apeldoornse oorlogsmonumenten van Jan Heerze en Jelle Reitsma. (Apeldoorn, 2006);
  • www.apeldoornendeoorlog.nl;
  • Comité Nationaal Canadees Bevrijdingsmonument;