Overloon, Brits ereveld

Artiest:Sir Reginald Blomfield (ontwerp Offerkruis)
Overloon, Brits ereveld

Het Britse ereveld herinnert de inwoners van Overloon (gemeente Boxmeer) aan de geallieerde militairen van het Britse Gemenebest die tijdens de Tweede Wereldoorlog op Nederlands grondgebied zijn gesneuveld. Op het ereveld liggen 274 geïdentificeerde oorlogsslachtoffers begraven waaronder 1 Nederlander. Allen zijn tijdens de bevrijding van Zuid-Nederland gesneuveld zijn in de omgeving van Overloon.

Het ereveld staat onder bescherming van de Commonwealth War Graves Commission. In Nederland bevinden zich in totaal zestien erevelden van het Britse Gemenebest.

Vorm en materiaal
Het Britse ereveld in Overloon (gemeente Boxmeer) herbergt de graven van gesneuvelde militairen van het Gemenebest. Bij elk graf is een identieke zerk van witte natuursteen geplaatst. Voor de graven staat het 'Cross of Sacrifice', vervaardigd uit Portland-natuursteen. Op het kruis is een bronzen zwaard aangebracht.

De inrichting van Britse erevelden is uniform in alle 140 landen waar de Commonwealth War Graves Commission verantwoordelijk is voor het onderhoud van de oorlogsgraven.

Symboliek
Het offerkruis staat symbool voor de Britse militairen die tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn gesneuveld.

Bronnen

• Sta een ogenblik stil... Monumentenboek 1940/1945 van Wim Ramaker en Ben van Bohemen. (Kampen, Uitgeversmaatschappij J.H. Kok Matrijs, 1980). ISBN 90 242 0185 3;
  • De Nederlandse Oorlogsgravenstichting.