Oxe, monument op landgoed 'De Oxerhof'

Artiest:Frans van der Ven
Oxe, monument op landgoed 'De Oxerhof'

Het monument op landgoed 'De Oxerhof' nabij Oxe (gemeente Deventer) is opgericht ter nagedachtenis aan tien verzetsmensen die hier op 8 april 1945 door leden van de S.D. en S.S. zijn omgebracht. In de eindfase van de Tweede Wereldoorlog gebruikte de bezetter het landgoed als gevangenis. Toen de Canadezen in aantocht waren, werd vanuit Deventer besloten de tien gevangen verzetsmensen te fusilleren.

Onder hen waren drie joodse medeburgers, hun namen luiden:

Jacob Ehrenreich, Hein Joseph Lindemann en Valk van Spiegel.

Oprichting
De oprichting van het gedenkteken was een initiatief van de Stichting School voor Filosofie in Amsterdam.

Het monument is onthuld in 1990.

Het monument op landgoed 'De Oxerhof' nabij Oxe (gemeente Deventer) is een bronzen beeld van twee staande vrouwenfiguren, geplaatst op een voetstuk. De achterste vrouw legt haar handen bemoedigend op de hangende schouders van de voorste vrouwenfiguur. Achter het beeld staat een betonnen gedenkmuur met bronzen letters. Het gedenkteken is in een bloemenperk geplaatst. Het beeld is 1 meter 40 hoog.

Tekst
De tekst op de gedenkmuur luidt:

'MOGEN ZIJ EEN LEVEND TEKEN BLIJVEN.'

Digitaal Joods Monument
De joodse oorlogsslachtoffers die met dit gedenkteken herdacht worden, zijn tevens opgenomen in het 'Digitaal Monument Joodse Gemeenschap in Nederland'. Hierin vindt u meer informatie over deze personen met waar mogelijk een korte biografie, familierelaties en adresgegevens.

Onder het kopje 'Geschiedenis' op deze pagina kunt u op een persoonsnaam klikken om doorverwezen te worden naar het Digitaal Joods Monument.

Landgoed 'De Oxerhof' ligt in het bos nabij Oxe, ten zuiden van Deventer.

Bronnen

• De heer F. Loggen uit Diepenveen;
  • Joodse oorlogsmonumenten in de provincie Overijssel van H. Hamburger en J.C Regtien, met medewerking van Fr. van Echten (Bedum, Uitgeverij Profiel, 2002). ISBN 90 5294 294 8.