Paramaribo, monument voor Paul Flu

Artiest:Jaap Gutterswijk
Paramaribo, monument voor Paul Flu

Het monument voor Paul Flu is opgericht ter nagedachtenis aan deze Surinaamse wetenschapper, die tijdens de oorlog in verschillende kampen in Nederland gevangen zat.Paul Flu werd geboren op 11 februari 1884 in Paramaribo en bezocht daar de Geneeskundige School. Zijn studie rondde hij op 22-jarige leeftijd af aan de Universiteit van Utrecht. Hij werkte onder meer als officier van gezondheid in het Militair Hospitaal in Paramaribo en richtte zich op het bestrijden van tropische ziekten zoals gele koorts, malaria en filaria. Paul Flu was een pionier op het gebied van medisch-hygiënische inzichten en was verantwoordelijk voor de aanleg van de waterleiding in Paramaribo; hierdoor konden de honderden waterputten en waterreservoirs – ideale broedplaatsen voor muskieten – worden dichtgemetseld. Zijn wetenschappelijke carrière speelde zich af in Nederland, in Leiden waar hij met zijn gezin woonde. In 1921 werd hij hoogleraar Tropische Hygiëne aan de Universiteit Leiden en enkele jaren later directeur van het Instituut voor Tropische Geneeskunde. De universiteit stelde hem in 1938 aan als rector magnificus, de eerste professor en de enige rector van Surinaamse afkomst.Op 3 januari 1944 werd in Leiden de NSB-er en directeur van het Gewestelijk Arbeidsbureau Willem Diederix door drie leden van het verzet neergeschoten. H.A. Rauter, de SS-baas in Nederland, liet als represaille 35 mannen oppakken waaronder Paul Flu en zijn zoon Henry (Hans). Hans was huisarts in Leiden en werd tijdens het spreekuur op de Lammerschansweg door Hans Hoffmann en Marinus Jans voor verhoor meegenomen naar het politiebureau. Iets buiten Leiden, richting Oegstgeest, stopte de dienstauto. Hoffmann liet de huisarts uitstappen en schoot hem ‘op de vlucht’ door het hoofd. De naam Henry Flu staat op het Monument voor Surinaamse Gevallenen van de Tweede Wereldoorlog aan de Waterkant, vlak boven die van Anton de Kom.Paul Flu werd samen met onder meer de professoren R.P. Cleveringa en H.P. Blok, geïnterneerd in kamp Sint-Michielsgestel en vervolgens in kamp Vught. Pas maanden later, in oktober 1944, komt hij ernstig verzwakt vrij. Zijn broze gezondheid overwon hij niet, hij overleed op 19 december 1945.Oprichting Het borstbeeld is vervaardigd door de Haagse beeldhouwer en tekenaar Jaap Gutterswijk, die sinds begin 1964 in Paramaribo woont en werkt. Hij is als docent verbonden aan het Cultureel Centrum Suriname en geeft les aan onder andere Jozef Klas en Krishnapersad Khedoe.Onthulling De onthullingsdatum is onbekend. Vermoedelijk bij de opening van het ziekenhuis in 1966. Het werk is gesigneerd, met jaartal 1964.

Vorm en materiaal Het monument voor Paul Flu in Paramaribo (Suriname) bestaat uit een in steen gehouwen borstbeeld van professor dr. Paul Christiaan Flu. Het beeld staat op een taps toelopend houten blok van ongeveer 15 centimeter breed en 20 centimeter diep dat aan de muur van de trap naar de eerste verdieping van het AZP is bevestigd.Wijzigingen Het College van Bestuur van de Universiteit Leiden – Flu was in 1938 rector magnificus – heeft het AZP eind 2019 een plaquette aangeboden waarop de naam en verdiensten van Flu vermeld staan. De directie van het ziekenhuis heeft deze geaccepteerd. Door de coronamaatregelen is de overhandiging voor onbepaalde tijd uitgesteld.

Locatie Het monument bevindt zich in het trappenhuis in de hal van het Academisch Ziekenhuis Paramaribo (AZP) aan de Flustraat in Paramaribo (Suriname). Het monument is niet zomaar toegankelijk. Altijd eerst melden bij de portier.Bronnen