Pey, 'Wellington-monument'

Het monument in Pey (gemeente Echt-Susteren) herinnert aan crash van een Vickers Wellington bommenwerper van de Royal Air Force op 3 september 1942. Hierbij kwamen alle vijf bemmaningsleden om het leven.

De namen van de vijf slachtoffers luiden: Sgt.Dennis Alford, F/S Chipman, C.D.Fraser, Sgt.Charles E. Hagan, F/S Harold E.Heath, Sgt.Herbert B.Hill.

In Pey is tevens een hoofdmonument geplaatst voor de vliegtuigbemanningen van de geallieerde strijdkrachten die in 1940-1945 in de gemeente Echt-Susteren zijn neergestort. Op elke crashplaatst is een klein gedenkteken geplaatst, waarvan dit monument er een is. In totaal zijn er zes kleine gedenktekens geplaatst.

Vorm en materiaal
Het 'Wellington-monument' in Pey (gemeente Echt-Susteren) is roestvrijstalen plaquette die is aangebracht op een houten paal. Boven op de paal is een 'V'-teken bevestigd. Het monument is circa 1 meter hoog, 25 centimeter breed en 25 centimeter lang.

Tekst
De tekst op de plaquette luidt:

'VICKERS WELLINGTON MK.IV Z1466 QT-L
CRASHED 3-9-1942

DENNIS ALFORD
CHIPMAN C.D. FRASER
CHARLES E. HAGAN
HAROLD E. HEATH
HERBERT B. HILL'.

Symboliek
De letter V van roestvrijstaal is het symbool voor Victory, de leus van de geallieerden in de Tweede Wereldoorlog. Het staat ook voor de V van Vrijheid, die met veel offers gepaard ging. De gebogen vorm symboliseert het verloop van de vrijheid, de stijgende lijn verwijst naar de toekomst.

Het monument bevindt zich aan de Brugweg in Pey (gemeente Echt-Susteren).

Bron
Stichting “Op Vleugels der Vrijheid” gemeente Echt-Susteren.