Rijnsburg, oorlogsmonument

Artiest:Bernhard Buurman (muur), Prof. Ludwig Oswald Wenckebach (1895-1962) (reliëf)
Rijnsburg, oorlogsmonument

Het oorlogsmonument in Rijnsburg (gemeente Katwijk) is opgericht ter nagedachtenis aan alle medeburgers die in de Tweede Wereldoorlog en tijdens de strijd in het voormalige Nederlands-Indië en Nieuw-Guinea door oorlogshandelingen zijn omgekomen.

Het monument is onthuld in 1949.

Het oorlogsmonument in Rijnsburg (gemeente Katwijk) is een gedenkmuur van handvormsteen. Op de muur zijn twee gedenkplaten aangebracht. Op de eerste plaat van Maulbrunner zandsteen is in reliëf een staande Davidfiguur met zwaard aangebracht. De tweede plaat is uitgevoerd in rode graniet.

Teksten
De tekst op de zandstenen gedenkplaat luidt:

'1940 1945
IN GOD ZULLEN WIJ KLOEKE
DADEN DOEN EN HIJ ZAL ONZE
WEDERPARTIJDERS VERTREDEN
G. HERMANS D. VAN DELFT
EN ZIJ DIE VIELEN DOOR
OORLOGSGEWELD'.

Hieronder zijn de namen van een aantal burgerslachtoffers aangebracht.

De tekst op de granieten plaat luidt:

'OPDAT WIJ NIET VERGETEN'.

Hieronder zijn de namen van vier medeburgers aangebracht, die zijn omgekomen in het voormalige Nederlands-Indië en Nieuw-Guinea.

Symboliek
De Davidfiguur verbeeldt de strijd en het verzet tegen de bezetter.

Wijziging
De granieten plaat is in 1995 aan het monument toegevoegd.

Aanpassing monument
Wegens onvrede over onder meer de locatie en het ontwerp van het monument is er in mei 2011 besloten dat er een nieuw monument zal worden ontworpen, dat ook een nieuwe plaats zal krijgen. Naar verwachting zal eind 2011 het nieuwe monument geplaatst worden.

• Gemeente Katwijk;
  • Monumenten/gedenktekens in de provincie Zuid-Holland voor overleden militairen in het voormalig Nederlands-Indië en Nieuw Guinea in de periode 1945-1962, uitgegeven door de Verenigingen Oud Militairen Indië- en Nieuw-Guineagangers Zuid-Holland Noord en Zuid-Holland Zuid.