Roermond, Verbindend Monument

Artiest:Gerard van der Lee

Het monument is opgericht als gedenkplek ter ere van de veteranen die wel zijn teruggekeerd uit voormalig Nederlands-Indië en de vredesmissies nadien.

Oprichting
Het monument is tot stand gekomen op initiatief van Stichting Nederlands Indië Monument 1945-1962. Om het monument te realiseren is een fondsenwerving opgezet. Het monument is geinspireerd door op een gedicht van wachtmeester Kortekaas dat hij in maart 1949 schreef toen zijn gesneuvelde kameraad begraven zou worden. Het monument is ontworpen door Indië-veteraan Gerard van der Lee, Oud Reserve Eerste Luitenant der Cavalerie. Om de realisatie te helpen bekostigen heeft hij een een verzameling van zijn cartoons verkocht.

Onthulling
Het monument is op 1 september 2018.

Vorm en materiaal
Het verbindend monument in Roermond bestaat uit een holle kist van roestvrij staal die rust op vier platen van het zelfde materiaal. Op de beplating van de kist is een gravure aangebracht. Deze verbeeldt mannen en vrouwen die zij aan zij en hand in hand staan.

Symboliek
Het monument verwijst met zijn holle binnenruimte niet alleen naar de kist die nooit naar Nederland kwam, maar ook naar de leegte die de teruggekeerden voelen door alles wat zij in het inzetgebied hebben achtergelaten. De gravure symboliseert de band en het kameraadschap tussen alle militairen van alle uitzendingen, alle missies sinds 1945 tot heden.

Locatie
Het Verbinding Monument bevindt zich tussen het Nationaal Indië Monument 1945-1962 en het Monument Vredesoperaties in het Herdenkingspark te Roermond (gemeente Roermond).

Bronnen

• Stichting Nederlands Indië Monument 1946-1962