Rotterdam, crashmonument Crooswijk

Artiest:Firma Bruinstroop

Het monument is opgericht ter nagedachtenis aan de crash van het gealieerde Short Stirling vliegtuig op 12 mei 1943. Hierbij kwamen alle zeven bemanningsleden om het leven. De Short Stirling was op de terugweg van een missie naar Duisburg toen het toestel door een Duitse nachtjager boven de Kralingse Plas werd neergeschoten.

Oprichting
Het monument is tot stand gekomen op initiatief van de bewoners van Crooswijk.

Het crashmonument Crooswijk bestaat uit een sculptuur van 1.60 meter hoog. Het werk bestaat uit een plaat van zwarte epoxyhars met daarin een ets van een Short Stirling vliegtuig. Aan de bovenzijde is het ensigne van het Squadron van de bemanningsleden aangebracht. Tevens staat er een tekst op het monument.

Locatie
Het monument bevindt zich aan de Nieuwe Crooswijkseweg te Rotterdam (gemeente Rotterdam).

Bron
RTV Rijnmond. 'Crooswijk krijgt na 75 jaar een monument voor omgekomen bemanning bommenwerper'.