Rotterdam, HAL-monument

Artiest:Martien Hoegen
Rotterdam, HAL-monument

Het 'HAL-monument' in Rotterdam is opgericht ter nagedachtenis aan de Holland-Amerikalijn medewerkers die tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn omgekomen.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn 264 medewerkers van de Holland-Amerikalijn omgekomen. Erris Plooij, de voorzitter van de vereniging "De Lijn" vertelt dat "De meeste schepen van Holland Amerika Lijn lagen tijdens de Tweede wereldoorlog stil". "Maar de schepen die zich buitengaats bevonden op het moment dat de oorlog uitbrak, werden door de geallieerden ingezet, bijvoorbeeld om manschappen te vervoeren. Een aantal van die schepen is getorpedeerd door U-boten. Daarbij zijn veel bemanningsleden om het leven gekomen."

Oprichting
De oprichting van het monument was een initiatief van de vereniging "De Lijn". Dit is een vereniging waarin waarin oud-werknemers en belangstellenden vertegenwoordigd zijn.

Onthulling
Het monument is onthuld op 4 november 2010 door de burgemeester Aboutaleb van Rotterdam in aanwezigheid van verschillende oud-werknemers en familieleden van mensen die omkwamen.

Vorm en materiaal
Het 'HAL-monument' in Rotterdam bestaat uit een zestal metalen rechthoeken. Op elke rechthoek is een plaquette met namen aangebracht. Op vijf rechthoeken is aan de voorzijde een tekst aangebracht. Het geheel is geplaatst in een driehoek van grind. Bij het monument is een informatiebord geplaatst. Achter het monument zijn drie vlaggenmasten geplaatst.

Tekst
De tekst aan de voorzijde van vijf van de zes rechthoeken luidt van links naar rechts:

'1940 IN MEMORIAM 1945 IN MEMORIAM 1940'

De tekst op het informatiebord luidt:

'DIT MONUMENT IS GEREALISEERD
TER NAGEDACHTENIS AAN DE TIJDENS
DE TWEEDE WERELDOORLOG OMGEKOMEN
PERSONEELSLEDEN VAN DE NASM/HAL

HET IS TOT STAND GEKOMEN DANKZIJ
GIFTEN VAN LEDEN VAN
VERENIGING DE LIJN EN
DE GEMEENTE ROTTERDAM

ONTWERP: MARTIEN HOEGEN.'

Locatie
Het 'HAL-monument' staat in Rotterdam op de kop van het Katendrechtse Hoofd, nabij het S.S. Rotterdam.

Bronnen