Rottevalle, 'William A.J. Fuller-Memorial'

Artiest:Joop van Bergen
Rottevalle, 'William A.J. Fuller-Memorial'

Geschiedenis

Het 'William A.J. Fuller-Memorial' herinnert de inwoners van Rottevalle (gemeente Smallingerland) aan de Lancaster Mk.I R5748 ZN-R van het 106de Squadron die op 27 juli 1942 op terugweg van een mislukt bombardement op Hamburg tussen Opeinde en Rotteval is neergestort, en de zeven bemanningsleden die hierbij om het leven kwamen.

De namen van de zeven slachtoffers luiden:

Sgt. Joseph John Cooper, sgt. Maurice John Dembrey, p/o William A.J. Fuller, sgt. Jim Hanry, p/o H.F.C. Humphreys, Sq/Ldr. Francis Harold Robertson DFC en sgt. Bob Stoker.

De Lancaster is op 26 juli 1942 om 23.30 uur vanaf vliegbasis Connigsby in Engeland vertrokken. Boven Hamburg weigerden de deuren van de bommenwerper te openen door een hydraulisch probleem. Toen het toestel in de nacht van 26 op 27 juli 1942 om 2.05 uur nabij Rottevalle crashte, is de 4000-ponder afgegaan. In het dorp liepen 49 gebouwen glasschade op.

Zeven bemanningsleden kwamen hierbij om het leven: Sq/Ldr. Francis Harold Robertson DFC, sgt. Maurice John Dembrey, sgt. Joseph John Cooper, sgt. Jim Hanry, sgt. Bob Stoker, p/o H.F.C. Humphreys en p/o William A.J. Fuller. Zes van hen liggen begraven op de protestantse begraafplaats Smallingerland in Opeinde. Het stoffelijk overschot van William Fuller is nooit gevonden, vandaar dat het monument zijn naam draagt.

Onthulling
Het monument is onthuld op 27 juli 1992 om 2.05 uur, exact vijftig jaar na de crash van het toestel.

Voor het museum op de oude basis Metheringham in Lincolnshire is op 14 juli 1993 nog een monument onthuld. Hiervoor werd ook een propellerblad van de Lancaster R5748 gebruikt.

Vorm en materiaal
Het 'William A.J. Fuller-Memorial' in Rottevalle (gemeente Smallingerland) is een wandobject ter herinnering aan het in de buurt van het dorp neerstorten van de Lancaster Nk.l. R5748 ZN-R op 27 juli 1942. Het monument is gemaakt van een aluminium onderdeel van het opgegraven vliegtuig, roestvrijstaal en irokohout.

Symboliek
Centraal in het monument staat een stuk aluminium. Dit stuk metaal verbeeldt een vliegtuigpropellor waaraan zich een hand, in doodsangst, vastklampt. Links van de hand is een geabstraheerd gezicht te zien. Achter het 'propellorblad' zijn roestvrijstalen geabstraheerde wolken te zien. In het staal wordt de hemel weerspiegeld.

Overige info

Locatie
Het monument is bevestigd op de buitenmuur van 't Werflân te Rottevalle (gemeente Smallingerland).

Bronnen