Schinveld, Lancastermonument

Artiest: Hein Jansen
Schinveld, Lancastermonument

Geschiedenis

Het Lancastermonument te Schinveld (gemeente Beekdaelen) is opgericht ter nagedachtenis aan de 5 Australische bemanningsleden van de Lancaster EE 167/AR-N van de RAAF 460 die in de nacht van 14 op 15 juni 1943 omkwamen nadat ze bij Sittard waren beschoten door een Duitse nachtjager en zijn neergestort in de Schinveldse bossen. 2 andere bemanningsleden, De Brit Booth en de Canadees Matheson, overleefden de crash en zijn door de bezetter gevangen genomen. Zij hebben hun gevangenschap overleefd.

De namen van de 5 slachtoffers luiden:
Fl/Sgt. George Cope (piloot), Fl/Sgt. Douglas Crouch (radiotelegrafist), Fl/Sgt. Douglas Douds (bomrichter), Fl/Sgt. Donald Finlason (staartschutter), F/O. Hugh Gordon (navigator).

Zij liggen begraven in Nijmegen op het Jonkerbos War Cemetery.

Oprichting
Het monument is opgericht op initiatief van Hein Jansen, die als 12-jarige jongen de crash achter het huis van zijn ouders van heel dichtbij meemaakte.

Onthulling
Het monument is onthuld door Stephen Cato, First Secretary van de Australische Ambassade in Den Haag en Hein Jansen, die naast de plaats van de crash woonde.

Vorm en materiaal
Het Lancastermonument in Schinveld (gemeente Beekdaelen) bestaat uit een open cirkel van roestvrijstaal. Op het monument staan de namen van de startplaats van het vliegtuig (Binbrook), de plaats waar het werd begeschoten (boven Sittard) en de plaats waar het neerstortte (Schinveld). Op het monument is tevens een informatieplaquette bevestigd. Op deze plaquette staat het embleem van de RAAF, een foto van de bemanning en een tekst.

Tekst
De tekst op het monument luidt:

'TER NAGEDACHTENIS AAN DE BEMANNING VAN
DE AVRO LANCASTER EE167 / AR-N VAN RAAF 460
DIE HIER VLAKBIJ NEERSTORTTE IN DE NACHT
VAN 14 OP 15 JUNI 1943.

DIT MONUMENT IS OP 14 JUNI 2015 ONTHULD, DANKZIJ DE TOMELOZE INZET VAN DE 84-JARIGE HEER H. JANSEN DIE ALS 12-JARIGE DE CRASH ACHTER HET HUIS
VAN ZIJN OUDERS VAN HEEL DICHTBIJ MEEMAAKTE.

OPDAT WIJ HUN OFFER VOOR ONZE VRIJHIJD NIMMER VERGETEN.

PILOOT G.R COPE  23 JAAR
BOMMENRICHTER D. DOUDS  21 JAAR
RADIOTELEGRAFIST D.H. CROUCH  32 JAAR
NAVIGATOR H.L. GORDON  34 JAAR
STAARTSCHUTTER D.S. FINLASON  21 JAAR

KOEPELSCHUTTEN W.R. MATHESON GESTORVEN IN TORONTO IN 2002
BOORDWERKTUIGBOUWKUNDIGE E. BOOTH GESTORVEN IN HUDDERSFIELD IN 1996.'

Symboliek
De ronde vorm symboliseerd de vlucht van de Lancaster die de bemanning niet rond heeft gemaakt.

Overige info

Locatie
Het monument bevindt zich pal voor Julianastraat 56A vlakbij de plaats waar het vliegtuig is neergestort. Op deze plek is een houten kruis aangebracht.

Bron

Dhr. W.H.M. Slangen.

Meer informatie
Aanvullende informatie over de geschiedenis van dit monument is hier terug te vinden.