Schoondijke, oorlogsmonument

Geschiedenis

Het oorlogsmonument in Schoondijke (gemeente Sluis) is opgericht ter nagedachtenis aan alle medeburgers die tijdens de bezettingsjaren door oorlogshandelingen zijn omgekomen.

Onthulling
De natuurstenen plaat met de namen van de slachtoffers werd onthuld op 23 oktober 2010 door de 92-jarige Jans Wessel-Wagenaar, wier broer omkwam doordat het koopvaardijschip waarop hij voer werd getorpedeerd door de Duitsers. Jans Wessel werd geassisteerd door Lucie Smit-Sutin, de vrouw die als voorzitter van de dorpsraad het initiatief voor het oorlogsmonument nam.

Vorm en materiaal
Het oorlogsmonument in Schoondijke (gemeente Sluis) is een gedenksteen, bestaande uit drie platen van respectievelijk donkergrijze- en lichtgrijze natuursteen (marmer) die haaks tegen elkaar zijn geplaatst. Op de donkergrijze en grootste plaats staat in reliëf een tekst. Op de onderste plaat zijn de namen van de omgekomen inwoners van Schoondijke aangebracht.

Tekst
De tekst op de gedenksteen luidt:

'TER NAGEDACHTENIS
AAN
DE OORLOGSLACHTOFFERS
VAN SCHOONDIJKE
1940-1945'.

Wijziging
Op 23 oktober 2010 is een natuurstenen plaquette aan het monument toegevoegd met de namen van de 33 omgekomen inwoners van Schoondijke.

Overige info

Locatie
Het monument maakt deel uit van de Algemene begraafplaats van Schoondijke (gemeente Sluis).

Bronnen