Sint Jacobiparochie, oorlogsmonument

Artiest:Verena Wagner
Sint Jacobiparochie, oorlogsmonument

Geschiedenis

Het oorlogsmonument in Sint Jacobiparochie (gemeente het Bildt) is opgericht ter nagedachtenis aan alle medeburgers die tijdens de bezettingsjaren door oorlogshandelingen zijn omgekomen.

Onthulling
Het monument is onthuld op 4 mei 2005. Na het spelen van The Last Post volgden twee minuten stilte. Hierna werd bij de graven van elf gevallenen een gedicht voorgelezen en een fakkel aangestoken. Vervolgens was er voor het publiek gelegenheid om bloemen te leggen. Hierna liep men terug naar de Grote Kerk. Het monument werd onthuld en er werden kransen gelegd. Als eerbetoon aan verzetsmensen, dwangarbeiders, burgerslachtoffers, Nederlandse en geallieerde militairen legden nabestaanden en nauwbetrokkenen bloemen en staken fakkels aan. Vervolgens kreeg het publiek gelegenheid bloemen te leggen, waarna de onthulling werd besloten met het zingen van het Wilhelmus. In de Groate Kerk hield burgemeester A. van der Werff een toespraak en speelde de muziekvereniging " Excelsior " uit Sint-Annaparochie passende muziek.

Vorm en materiaal
Het oorlogsmonument in Sint Jacobiparochie (gemeente het Bildt) is een glazen plaat, geplaatst op een natuurstenen voetstuk. In het midden van de glasplaat is een ovalen reliëf ingegraveerd.

Teksten
De tekst op de plaat is in het Fries en luidt:

'ONS FRIJHYD
ONTSTAAN ÚT
OFBROKEN LEVENS'.

De tekst op het voetstuk luidt:

'DE INWONERS VAN HET BILDT GEDENKEN ALLEN DIE HUN LEVEN HEBBEN GEGEVEN OF VERLOREN IN DE STRIJD VOOR ONZE VRIJHEID.'

Overige info

Locatie
Het oorlogsmonument is geplaatst bij de Grote kerk, gelegen aan het Oosteinde te Jacobiparochie (gemeente Bildt).

Bronnen