't Zandt, oorlogsmonument

Artiest:Mattheus Meesters (1908-2002)
't Zandt, oorlogsmonument

Het oorlogsmonument herinnert de inwoners van 't Zandt aan de medeburgers die tijdens de Tweede Wereldoorlog door oorlogshandelingen om het leven zijn gekomen. Onder hen waren dertien leden van de joodse familie Van Hoorn.

De namen van de omgekomen niet-joodse inwoners van 't Zandt luiden:

H. Bolt, Th. Burema, G. van Dam, P. Doorn, A.K. Dijkema, F. Eisinga, P. van Gennep, J. Hassing, Korn. Herwich en K.G. Herwich, J. Kiewiet, H. Koopman, P. Kort, H. Molenkamp. E. Mulder, H.P. Oosting, G. Pijper, H. Schipper, E. Schuurman, A. Vos en P.R. Zwierenga.

De namen van de dertien leden van de familie Van Hoorn luiden:

Abraham van Hoorn, Betsy S. van Hoorn, Eduard van Hoorn, Hendeltje van Hoorn-Meijer, Henriëtte B. van Hoorn, Jakob van Hoorn, Jakob van Hoorn, Levi van Hoorn, Levi van Hoorn, Rosina van Hoorn, Saartje van Hoorn, Samuel van Hoorn en Mietje van Hoorn-Nathans.

Het monument is onthuld op zaterdag 3 mei 1952.

Het oorlogsmonument in 't Zandt (gemeente Loppersum) is een witte natuurstenen zuil, bekroond met een uit brons vervaardigde vogel die zijn vleugels spreidt. Op drie zijden van de zuil is tekst aangebracht.

Tekst
De tekst op de voorzijde van het monument luidt:

'1940-1945

H. BOLT
TH. BUREMA
G. VAN DAM
P. DOORN
A.K. DIJKEMA
F. EISINGA
P. V. GENNEP
H.E. DE HAAN
J. HASSING
KORN. HERWICH
K.G. HERWICH'.

De tekst aan de linkerzijde van het monument luidt:

'J. V HOORN EZN
B. S. V. HOORN
H.B. V. HOORN-MEIJER
A. V. HOORN
E. V. HOORN
L. V. HOORN AZN
R. V. HOORN
J. V. HOORN LZN
M. V. HOORN-NATHANS
L. V. HOORN JZN
SAARTJE V. HOORN
H. V. HOORN-MEIJER
S. V. HOORN'.

De tekst op de rechterzijde van het monument luidt:

'J. KIEWIET
H. KOOPMAN
P. KORT
H. MOLENKAMP
E. MULDER
H.P. OOSTING
G. PIJPER
H. SCHIPPER
E. SCHUURMAN
A. VOS
P.R. ZWIERENGA'.

Symboliek
De vogel staat symbool voor vrijheid en vrede.

Digitaal Joods Monument
De joodse oorlogsslachtoffers die op dit gedenkteken vermeld staan, zijn tevens opgenomen in het 'Digitaal Monument Joodse Gemeenschap in Nederland'. Hierin vindt u meer informatie over deze personen met waar mogelijk een korte biografie, familierelaties en adresgegevens.

Onder het kopje 'Geschiedenis' op deze pagina kunt u op een persoonsnaam klikken om doorverwezen te worden naar het Digitaal Joods Monument.

Compliment voor een oorlogsmonument
Dit monument was genomineerd voor het compliment voor een oorlogsmonument 2016. Deze prijs is georganiseerd in aanloop naar de nationale viering van de bevrijding op 5 mei in Groningen en is een initiatief van de Provincie Groningen, het Nationaal Comité 4 en 5 mei en de Verhalen van Groningen. Op de website de Verhalen van Groningen is meer informatie te vinden over dit monument. Ook zijn over alle genomineerde monumenten videoreportages gemaakt. De reportage over dit monument vind je hier.

Bronnen

• Stichting Oorlogs- en Verzetsmateriaal Groningen;
  • Joodse oorlogsmonumenten in de provincie Groningen van H. Hamburger en J.C. Regtien, met medewerking van Fr. van Echten. (Bedum, Uitgeverij Profiel, 1998). ISBN 90 5294 172 6;
  • Namen in Steen. De oorlogsslachtoffers van de gemeente 't Zandt van G. Snaak en B. van Dam (Bedum, Uitgeverij Profiel, 2015);
  • Mevrouw A. van Dam.