Tegelen, 'Feniks'

Artiest:Piet Killaars (17-10-1922)
Tegelen, 'Feniks'

Geschiedenis

Het monument 'Feniks' herinnert de inwoners van Tegelen (gemeente Venlo) aan de verwoestende gevolgen van de Tweede Wereldoorlog, aan het herwinnen van vrijheid en vrede en aan de wederopbouw.

Bij een granaatbeschieting op 3 december 1944 ging de woning van de familie Killaars verloren.

Oprichting
In 1950 werd de woning van de familie Killaars herbouwd, en kunstenaar Piet Killaars (een van de gezinsleden die in het verwoeste huis woonde) maakte bij die gelegenheid dit reliëf.

Vorm en materiaal
Het monument 'Feniks' in Tegelen (gemeente Venlo) is een cirkelvormig, uit gele chamotteklei geboetseerd reliëf van een Feniks.

Symboliek
De feniks (vroeger: Phoenix) is een Grieks-mythologische vogel die zich volgens de mythe om de 500 jaar liet verbranden op een door de zon ontstoken brandstapel om vervolgens verjongd uit de as te herrijzen. De beeltenis is een symbool van onsterfelijkheid en eeuwige verjonging na ondergang, en verwijst naar de wederopbouw en de hoop op een betere toekomst.

Overige info

Locatie
Het monument is aangebracht in de voorgevel van een pand aan de Guillaumestraat te Tegelen (gemeente Venlo).

Bron
Limburgse monumenten vertellen 1940-1945 van H.J. Mans en A.P.M. Cammaert. (Maastricht, Stichting Historische Reeks Maastricht, 1994). ISBN 90 70356 67 8.