Tegelen, 'Ik Zal Handhaven' monument

Artiest:Piet Peters
Tegelen, 'Ik Zal Handhaven' monument

Het monument 'Ik Zal Handhaven' in Tegelen (gemeente Venlo) herinnert de inwoners van Tegelen aan 28 medeburgers die om het leven zijn gekomen.

Oprichting
Dit gedenkteken werd in 1940 opgericht op initiatief van de toenmalige stichting 'Tegelsch Belang' en de heren George Goossens en Piet Peters ter nagedachtenis aan de ondergang van Hr. Ms. Mijnenveger 'Willem van Ewijck' op 8 september 1939. De mijnenveger liep ter hoogte van Terschelling op een mijn, waarbij H.H.A. (Henk) Peters, stoker 3e klasse bij de Zeemacht, om het leven kwam. In latere jaren zijn er meer naamplaatjes aan het monument toegevoegd.

Het monument is onthuld begin juli 1940. Vermoedelijk is dit het eerste 'oorlogsmonument' in Nederland, geplaatst onder het oog van de bezetter.

Het monument 'Ik Zal Handhaven' in Tegelen (gemeente Venlo) is een reliëf van weerbestendige gresklei, omlijst door een gemetselde gedenkmuur die van links naar rechts getrapt oploopt. Op het reliëf staat de Nederlandse vlag afgebeeld, die door een hand te midden van dreigende wolken en wilde golven omhoog wordt geheven. Op de muur zijn afzonderlijke naambordjes van steen aangebracht.

Tekst
Op de naambordjes staan de namen van 28 militairen en inwoners uit Tegelen.

Symboliek
Het monument staat symbool voor de strijd tegen de bezetter.

Locatie
Sinds 20 april 2011 staat het monument op een nieuwe locatie, in het plantsoen aan de Raadhuislaan in Tegelen. De verplaatsing was nodig in verband met de aanleg van de A74. Deze locatie is mede gekozen zodat het monument betrokken kan worden bij de jaarlijkse dodenherdenking. Het komt dicht in de buurt te staan van het ‘monument voor de gevallenen’ in hetzelfde plantsoen. Voorheen was het monument geplaatst bij de speeltuin 'Klein Zwitserland' aan de Trappistenweg te Tegelen (gemeente Venlo).

Bron
Limburgse monumenten vertellen 1940-1945 van H.J. Mans en A.P.M. Cammaert. (Maastricht, Stichting Historische Reeks Maastricht, 1994). ISBN 90 70356 67 8.