Tilburg, plaquette de Noordstraat

Artiest:Mieke Engering
Tilburg, plaquette de Noordstraat

De plaquette de Noordstraat in Tilburg herinnert aan het bombardement van 10 mei 1940, waarbij veertien burgers om het leven zijn gekomen. Onder hen waren zeven kinderen tussen de zes en dertien jaar.

Op 10 mei 1940 kwam rond half vijf 's middags een vijftig kilo wegende Duitse brisantbom neer in de Noordstraat, ter hoogte van de woning op nummer 59. De bom was waarschijnlijk bedoeld voor het nabijgelegen station maar miste zijn doel op tientallen meters. Het bombardement heeft aan veertien mensen het leven gekost.

Oprichting
De oprichting van het monument was een initiatief van de Stichting Noordstraat 10 mei 1940.

Onthulling
Het monument is onthuld op 27 oktober 2008 door oud-CDA politicus Jan Melis, samen met initiatiefnemer Fons van Rijswijk, bestuurslid van de Stichting Noordstraat 10 mei 1940. Bij de onthulling was de zus van één van de slachtoffers, Cornelia van Rijswijk, aanwezig.

Vorm en materiaal
De plaquette de Noordstraat in Tilburg is uitgevoerd in brons. Op de plaat is een vliegtuig afgebeeld, omgeven door glasscherven. Onder de plaat is een kleinere plaquette met tekst aangebracht.

Symboliek
De glasscherven verbeelden de vernietigende gevolgen van het bombardement op de Noordstraat, op 10 mei 1940.

Wijziging
In 2017 is het monument verplaatst van de Noordstraat naar het nieuwe Bevrijdingspark in Tilburg.

Het monument bevindt zich in het bevrijdingspark te Tilburg (gemeente Tilburg).

Bron

• Brabants Dagblad van 22 oktober 2008 en 6 mei 2009.