Tilligte, 'Droppingmonument'

Artiest:Ben Aalbers (uitvoering plaquette)
Tilligte, 'Droppingmonument'

Het 'Droppingmonument' herinnert de inwoners van Tilligte (gemeente Dinkelland) aan de geallieerde wapendroppings in september 1944 in de directe omgeving van het dorp, geheten de Koekkoeksmoat.

Oprichting
De oprichting was een initiatief van de Stichting Heemkunde Denekamp.

Het monument is onthuld op 31 mei 2002 door dr. Coen Hilbrink, schrijver van de boeken De illegalen en De ondergrondse en Jan Mollink, 'noaber' van de Koekkoeksmoat.

Het 'Droppingmonument' in Tilligte (gemeente Dinkelland) is een zwerfkei met een bronzen plaquette. Op de gedenksteen zijn in het brons een wapendropping en twee kruizen afgebeeld.

Tekst
De tekst op de plaquette luidt:

'DAPPER, STRIJDVAARDIG IN MOEILIJKE TIJDEN
WAREN VELEN VOOR DE VRIJHEID VAN HET VADERLAND.
TER HERINNERING AAN DE WAPENDROPPINGEN
IN SEPTEMBER 1944 ROND ERVE HOSTHOES.
STICHTING HEEMKUNDE DENEKAMP,
31.5.2002.'

Symboliek
Het kruis is niet alleen een symbool van het christelijke geloof, maar herinnert tevens aan het offer dat de gefusilleerden brachten voor een leven in vrijheid.

Locatie
Het monument is geplaatst aan de Kampstieweg die parallel loopt aan het Kanaal Almelo-Nordhorn te Tilligte (gemeente Dinkelland).

Bron
Stichting Heemkunde Denekamp.