Uithoorn, plaquette oorlogsslachtoffers

De plaquette oorlogsslachtoffers herinnert de inwoners van Uithoorn aan de oorlogsslachtoffers uit Uithoorn, De Kwakel en Amstelhoek van de periode 1940-1945.

Oprichting
Het monument is tot stand gekomen op initiatief van Burgerinitiatief 4 mei-herdenking & Stichting Oud Uithoorn/De Kwakel. De wens om een dergelijk monument op te richten leefde al langer bij de historische vereniging en werd concreet na de kennismaking met holocaustoverlevende Jack Aldewereld. Het monument werd gerealiseerd door bijdragen van de gemeente Uithoorn en het Burgemeester Kootfonds. De eigenaar van het Rijksmonument Station Uithoorn gaf toestemming om de plaquette op de bij-loods te bevestigen. De nieuwe eigenaar van het pand maakt het mogelijk om in de week van 4 mei de gevallenen voor onze vrijheid te gedenken.

Onthulling
Het monument is op 4 mei 2017 onthuld door burgemeester en wethouders en Holocaust-overlevende Jack Aldewereld.

Vorm en materiaal
De plaquette oorlogsslachtoffers in Uithoorn (gemeente Uithoorn) bestaat uit een witte natuurstenen plaquette met tekst.

Locatie
De plaquette oorlogsslachtoffers bevindt zich aan de gevel van de bij-loods van het voormalig NS-station Uithoorn aan de Stationsstraat 41-45 te Uithoorn (gemeente Uithoorn).

Bron
Stichting Oud Uithoorn/De Kwakel.