Uithuizen, Wellingtonmonument

Geschiedenis

Het Wellingtonmonument is opgericht ter nagedachtenis aan de voltallige bemanning van Wellington R3202 die is neergestort in de noordzee en daar door ontberingen zijn omgekomen.

De namen van de slachtoffers luiden: Sergeant Jack Millen Croft (20),  Sergeant James Dempsey (21), Pilot Officer Reginald Torrance Gerry (23), Pilot Officer Ronald William Pryor (21), Flight Sergeant Richard James Ruffell-Hazell DFM (33), Pilot Officer Sidney John Scott Wilde (30).

Op 20 augustus 1940 is het lichaam van Bill Pryor aangespoeld op de dijk bij Uithuizen. Drie bemanningsleden zijn elders aangespoeld en geïdentificeerd. Twee andere lichamen konden niet geïdentificeerd worden, maar er wordt aangenomen dat zij alle bij elkaar horen. Het lichaam van de eerste piloot, aangespoeld en begraven op Rottumeroog, is na de oorlog herbegraven in Oldebroek. De andere vier liggen in Delfzijl.

Onthulling
Het monument is onthuld op 20 augustus 2015, precies 75 jaar nadat bemanningslid Bill Pryor bij Uithuizen was aangespoeld. Voorafgaand aan de onthulling vond een herdenking plaats in het bijzijn van familieleden van de bemanning en een militaire delegatie van RAF Marham, de thuisbasis van de omgekomen bemanningsleden in 1940. Ook was er een fly-past van vier F16 uit Leeuwarden.

Vorm en materiaal
Het Wellingtonmonument in Uithuizen (gemeente Het Hogeland) bestaat uit zes basaltblokken van verschillende grootte en hoogte en een middensokkel met daarop de herdenkingsplaquette van Welsh slate.

Symboliek
De zes basaltblokken staan symbool voor de zes omgekomen bemanningsleden van Wellington R3202.

Overige info

Locatie
Het Wellingtonmonument bevindt zich op de zeedijk naast de Noordkaap te Uithuizen (gemeente Het Hogeland).

Bron
De verhalen van Groningen.

Compliment voor een oorlogsmonument
Dit monument was genomineerd voor het compliment voor een oorlogsmonument 2016. Deze prijs is georganiseerd in aanloop naar de nationale viering van de bevrijding op 5 mei in Groningen en is een initiatief van de Provincie Groningen, het Nationaal Comité 4 en 5 mei en de Verhalen van Groningen. Op de website de Verhalen van Groningen is meer informatie te vinden over dit monument. Ook zijn over alle genomineerde monumenten videoreportages gemaakt. De reportage over dit monument vind je hier.