Vaals, oorlogsmonument

Artiest:Piet Killaars (17-10-1922)
Vaals, oorlogsmonument

Geschiedenis

Het oorlogsmonument in Vaals is opgericht ter nagedachtenis aan alle militairen en burgers die in de Tweede Wereldoorlog en tijdens de politionele acties in het voormalige Nederlands-Indië door oorlogshandelingen zijn omgekomen.

Onthulling
Het monument is onthuld op 5 mei 1960 door mevrouw Van Wersch-Kohl (haar zoon sneuvelde in het voormalige Nederlands-Indië), in aanwezigheid van burgemeester Maanen en raadsleden van de gemeente Vaals.

Vorm en materiaal
Het oorlogsmonument in Vaals is een bronzen beeld van een liggende mannenfiguur. Het beeld is geplaatst op een voetstuk van Italiaans travertijn. Het beeld is gesigneerd door ontwerper Piet Killaars. Het gedenkteken is 1 meter hoog, 2 meter 70 breed en 60 centimeter diep.

Tekst
De tekst op het monument luidt:

'OORLOGSMONUMENT'.

Symboliek
Het beeld staat symbool voor de gesneuvelde militairen en burgers.

Overige info

Locatie
Het monument is geplaatst op het Von Clermontplein (de binnenplaats van Museum Kopermolen/Koperhof) te Vaals.

Bronnen
  • Gemeente Vaals;
  • Limburgse monumenten vertellen 1940-1945 van H.J. Mans en A.P.M. Cammaert. (Maastricht, Stichting Historische Reeks Maastricht, 1994). ISBN 90 70356 67 8.