Vaassen, gedenkzuil aan de Laan van Fasna

Geschiedenis

De gedenkzuil aan de Laan van Fasna in Vaassen (gemeente Epe) is opgericht ter nagedachtenis aan de zes omgekomen bemanningsleden van een Halifax EB 215 bommenwerper van het 428 Squadron van de Royal Air Force die op 28 september 1943 hier is neergestort.

De namen van de gesneuvelde bemanningsleden luiden: J.E. Farmer, W.E. Mussen, J.W. Satchell, E.T. Springett, A. Stuart en T.J. Wilson.

Ze liggen begraven op de Algemene begraafplaats aan de Apeldoornseweg in Vaassen.

Oprichting
Het initiatief voor de oprichting van het monument kwam van de Stichting Broken Wings.

Onthulling
Het monument is onthuld op 11 november 2006 door de heer David Griffin uit Australië, die destijds als enige de crash overleefde, samen met mevrouw Olive Burrell - Satchel uit Engeland, wier broer bij de crash om het leven kwam.

Vorm en materiaal
De gedenkzuil aan de Laan van Fasna in Vaassen (gemeente Epe) bevat een plaquette.

Tekst
Op de plaquette zijn de namen van de omgekomen vliegers aangebracht, die werden begraven op de Algemene begraafplaats aan de Oude Apeldoornseweg in Vaassen.

Symboliek
Het monument is de derde zuil van het zuilenproject van de Stichting Broken Wing '40-'45. Veel mensen hebben zich in en na de Tweede Wereldoorlog ingezet voor slachtoffers, nabestaanden en overlevenden van de luchtoorlog boven Vaassen. De stichting eert deze mensen door het plaatsen van een gedenkzuil. Het is een streven om op diverse memorabele plekken in Vaassen een zuil te plaatsen en een historische fietsroute langs deze zuilen aan te leggen.

Overige info

Het monument bevindt zich aan de Laan van Fasna te Vaassen (gemeente Epe).

Bron
Stichting Broken Wings '40'-'45.