Venray, Brits Ereveld

Geschiedenis

Het Britse Ereveld herinnert de inwoners van Venray aan 691 geallieerde militairen van het Britse Gemenebest en een Poolse militair die tijdens de Tweede Wereldoorlog op Nederlands grondgebied zijn gesneuveld.

De geallieerde militairen die hier begraven liggen, hebben de volgende nationaliteit:

Verenigd Koninkrijk: 660
Canada: 22
Nieuw-Zeeland: 5
Australië: 4
Polen: 1

De begraafplaats staat onder bescherming van de Commonwealth War Graves Commission. In Nederland bevinden zich in totaal zestien Erevelden van het Britse Gemenebest.

Vorm en materiaal
Het Britse Ereveld in Venray herbergt de graven van 692 gesneuvelde militairen. Bij elk graf is een identiek grafteken van witte natuursteen geplaatst. Op het ereveld staat een uit Portland-natuursteen vervaardigd 'Cross of Sacrifice', waarop een bronzen zwaard is bevestigd. Het kruis is circa 7 meter hoog. In de bakstenen hal, die met een smeedijzeren poort toegang biedt tot de begraafplaats, bevindt zich een register met de namen van de gesneuvelde militairen.

De inrichting van Britse Erevelden is uniform in alle 140 landen waar de Commonwealth War Graves Commission verantwoordelijk is voor het onderhoud van de oorlogsgraven.

Symboliek
Het offerkruis staat symbool voor de Britse militairen die tijdens de Tweede Wereldoorlog in Nederland zijn gesneuveld.

Overige info

Bronnen

• Gemeente Venray;
  • Limburgse monumenten vertellen 1940-1945 van H.J. Mans en A.P.M. Cammaert. (Maastricht, Stichting Historische Reeks Maastricht, 1994). ISBN 90 70356 67 8.