Vlieland, Brits ereveld

Artiest:Sir Reginald Blomfield (ontwerp Offerkruis)
Vlieland, Brits ereveld

Geschiedenis

Het Brits ereveld herinnert de inwoners van Vlieland aan 48 geallieerde militairen van het Brits Gemenebest die tijdens de Tweede Wereldoorlog op Nederlands grondgebied zijn gesneuveld.

Hiervan zijn drie marinemensen, twee soldaten, 31 vliegeniers en drie koopvaardijbemanningsleden, allen uit het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast zijn er zes Canadese en drie Australische vliegeniers. Van de 48 graven zijn er een aantal onbekend, namelijk een Canadees, een bemanningslid van de koopvaardij, een marineman en acht vliegeniers uit het Verenigd Koninkrijk.

Het ereveld staat onder bescherming van de Commonwealth War Graves Commission.

Vorm en materiaal
Het Brits ereveld te Vlieland herbergt de graven van 48 gesneuvelde militairen van het Britse Gemenebest. Bij elk graf is een identieke zerk van witte natuursteen geplaatst met in reliëf een kruis. Voor de graven staat het 'Cross of Sacrifice', vervaardigd uit Portland natuursteen. Op het kruis is een bronzen zwaard aangebracht.

De inrichting van Britse erevelden is uniform in alle 140 landen, waar de Commonwealth War Graves Commission verantwoordelijk is voor het onderhoud van de oorlogsgraven.

Tekst
Van de onbekenden heeft er één een 'special memorial' met de inscriptie "BELIEVED TO BE".

Symboliek
Het offerkruis staat symbool voor de Britse militairen die tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn gesneuveld.

Overige info

Locatie
Het monument is geplaatst op de Algemene begraafplaats aan het Kerkplein te Vlieland, ten noorden van het gedeelte waar veel geallieerden liggen begraven. Naast de gedenksteen bevindt zich een monument voor Nederlandse slachtoffers.

Bronnen