Vlissingen, Nederlands oorlogsgraf

Het Nederlandse oorlogsgraf in Vlissingen herinnert aan de militair H.J. van der Jagt die in de meidagen van 1940 door oorlogshandelingen om het leven is gekomen.
Han van der Jagt kwam op 10 mei 1940 om het leven toen zijn Fokker G1 jachtkruiser door (waarschijnlijk) een Duitse Messcherschmit ME 109 werd neergehaald. Zijn jachtkruiser stortte neer in de Nieuwe Waterweg, ongeveer tussen de Vulcaanhaven de de Nieuwe Matex. Op 20 juni 1940 is zijn stoffelijk overschot gevonden door agent de Graaf van de rivierpolitie. Op 1 juli 1940 is het stoffelijk overschot overgebracht naar Vlissingen om aldaar te worden begraven.
Het graf staat onder bescherming van de Nederlandse Oorlogsgravenstichting.

Vorm en materiaal
Het Nederlandse oorlogsgraf in Vlissingen herbergt het stoffelijk overschot van een gesneuvelde militair. Op het graf is een zerk van witte natuursteen geplaatst, waarop in reliëf de Nederlandse leeuw is aangebracht. De grafzerk is één van de twaalf zerken van de ere-rij op de begraafplaats. De ere-rij grenst aan het Brits ereveld.

Tekst
De tekst op de grafzerk luidt:
'KONINKRIJK
DER NEDERLANDEN
J. VAN DER JAGT
RES. 2E LT VL.
3-I-1 LV. R.
VLIEGERKRUIS
11-8-1917
10-5-1940.'

Locatie
Het oorlogsgraf bevindt zich op de Noorderbegraafplaats, gelegen aan de Pres. Rooseveldlaan in Vlissingen.

Bron
De heer Theo Snijders.