Wageningen, Herdenkingsmonument Rumah Kita

Artiest:Florine van Eekhout
Wageningen, Herdenkingsmonument Rumah Kita

Geschiedenis

Het herdenkingsmonument Rumah Kita te Wageningen is opgericht ter herinnering aan de capitulatie van Japan in Nederlands-Indië op 15 augustus 1945 en de daar op volgende Bersiap-periode waarin veel Indo's het land moesten verlaten.

De locatie van het monument is nauw verbonden aan de Indische gemeenschap in Nederland. Rumah Kita is 1 maart 1958 opgericht onder de naam Stichting Dennenrust. De primaire doelstelling was; opvang, algehele verzorging en waar nodig verpleging van ouderen en hun nazaten die afkomstig zijn uit, dan wel woonachtig geweest zijn in het voormalig Nederlands-Indië.

Herdenking
Bij Rumah Kita vindt jaarlijk een herdenking plaats op 15 augustus.

Vorm en materiaal
Het herdenkingsmonument Rumah Kita te Wageningen is een sculptuur bestaande uit verschillende elementen. Het monument heeft een rechthoekige basis van oranjekleurig natuursteen. Aan weerszijden van deze sokkel staan twee vierkante zuilen van wit natuursteen. Over de gehele breedte van de sokkel is een glazen vlak geplaatst bestaande uit verschillende onderdelen. Aan de linkerzijde is een moeder afgebeeld met baby en dochtertje. Aan de rechterzijde zijn drie mannen afgebeeld met koffer en tas. In het midden is in kleur de zee afgebeeld met daarboven een oranje lucht. Voor de glazen platen liggen een aantal lichtgekleurde keien.

Overige info

Locatie
Het monument bevindt zich op het terrein van verzorgingstehuis Rumah Kita aan Plein 15 Augustus 1 te Wageningen (gemeente Wageningen).

Bronnen
Reliwiki. 'Wageningen Plein 15 Augustus 1 - Rumah Kita'