Wageningen, monument aan de Beekstraat

Artiest:E. Verhaaf; G. v.d. Pol
Wageningen, monument aan de Beekstraat

Het monument aan de Beekstraat te Wageningen is opgericht ter nagedachtenis aan 28 medeburgers die zijn omgekomen tijdens een V-1 bominslag op 26 maart 1943.

De namen van de 28 slachtoffers luiden:

Francina Margaretha Böhmer, Gerardus Wilhelmus Borsboom, Johannes Cornelis van Breenen, Willemijntje van Breenen, Jacob van Caspel, Felicitas Sophia Didi Maria Elisabeth van Caspel, Hendrina Johanna Derksen, Rutgerus Derksen, Theodorus Rutgerus Derksen, Johanna Drost, Jupiter van Ginkel, Auguste Viktoria Gries, Jacoba Maria van Haaften, Hendrika Jacoba Hendriks, Johanna Heijmen, Maartje Keuken, Hendricus Johannes Korf, Johannes Lammers, Geertje van Merkestijn, Johannes Hendrikus Pastoors, Aleida Rothuis, Johannes Rothuis, Adriana Ruijsch, Willem Hannes Ruijsch, Wilhelmus Johannus Verstegen, Evertje van de Weerd en Paulus Wolve.

De naam van het 28e slachtoffer is onbekend.

Oprichting
De oprichting van het monument was een initiatief van buurtvereniging Roode Dorp.

Onthulling
Het monument is onthuld op 3 mei 1946.

Vorm en materiaal
Het monument aan de Beekstraat te Wageningen is een marmeren plaquette. Het monument is 50 centimeter hoog en 30 centimeter breed.

Tekst
De tekst op de gedenkplaat luidt:

'TER NAGEDACHTENIS AAN DE 28 SLACHTOFFERS
VAN DE BOMINSLAG OP 26 MAART 1943

DE BUURTVER.
ROODE DORP

WAGENINGEN
3 MEI 1946'.

Locatie
Het monument bevindt zich aan de gevel van het pand aan de Beekstraat 7-9 te Wageningen.

Bronnen