Waverveen, Herdenkingszuil Lancaster

De herdenkingszuil herinnert de inwoners van Waverveen aan de crash van een Avro Lancaster Mk.I van 57 Squadron RAF aan de Veldweg in de nacht van 29 op 30 maart 1943. Het toestel was na een bombardement op Berlijn op weg terug naar Scampton. Boven Nederland werd het toestel geraakt, vloog het in brand en ontplofte het in de lucht. Alle bemanningsleden kwamen hierbij om het leven. Het monument is zowel een gedenkplek voor de gesneuvelde militairen als een eerbetoon aan hun inzet in de strijd voor de vrijheid.

De namen van de slachtoffers luiden:

Flight Engineer Sgt. Frank A. Bandeen,  Mid Upper Gunner Sgt. Alick G. Deane, Pilot P/O Alfred E. Fisher, Navigator Sgt. Harry Richardson, Rear End Gunner Sgt. Donald J. Simmons, Bombaimer Sgt. Roy H.G. Taylor, Wireless Operator Sgt. Jack Westerdale.

Oprichting
Het monument is tot stand gekomen naar aanleiding van onderzoek van amateurhistoricus Chris van der Linden, die jarenlang informatie over de zes neergestortte vliegtuigen in de gemeente De Ronde Venen heeft verzameld. Hij vond vluchtnummers en namen van inzittenden en kleurde de details rond elke crash langzaam in. De monumenten zijn opgericht op initiatief van Historische Vereniging De Proosdijlanden. Naast deze herdenkingszuil heeft de gemeente nog vijf andere zuilen onthuld. Van de zes zuilen zijn er vier voor geallieerde vliegtuigen en twee voor Duitse kisten.

Onthulling
Het monument is onthuld op 6 november 2018 door Chris van der Linden en wethouder Maya Becker.

Vorm en materiaal
De herdenkingszuil Lancaster in Waverveen (gemeente De Ronde Venen) betaat uit een zuil vervaardigd uit een plaat van cortenstaal waarop de silhouette van een Avro Lancaster en de datum van de crash zijn uitgespaard.