Weerselo, geallieerd erehof (2)

Geschiedenis

Het geallieerde erehof herinnert de inwoners van Weerselo aan vijf militairen van het Britse Gemenebest die op 13 mei 1943 in de strijd tegen de bezetter in de gemeente Dinkelland zijn omgekomen.

De namen van de vijf militairen luiden:

Raymond Lamport Baumgarten, Alan Edgar Hatch, Charles Clifford Hildreth, Douglas Ray Horwood en William Leven.

Oorlogsgravenstichting
De verspreid in Nederland gelegen Gemenebest oorlogsgraven zijn aangelegd en worden beheerd door de Commonwealth War Graves Commission (CWGC). Met de Oorlogsgravenstichting (OGS) zijn op basis van wederkerigheid onderhoudsafspraken gemaakt. Dit betekent dat de OGS verantwoordelijk is voor het onderhoud van Gemenebest oorlogsgraven in Nederland en de CWGC voor de Nederlandse oorlogsgraven op CWGC-erevelden in het buitenland. De OGS voert de werkzaamheden in nauwe samenwerking met de desbetreffende gemeente uit.

Vorm en materiaal
Het geallieerde erehof in Weerselo (gemeente Dinkelland) herbergt het stoffelijk overschot van vijf gesneuvelde militairen. Bij elk graf is een identiek grafteken van witte natuursteen geplaatst, met in reliëf een embleem en een kruis.

Symboliek
Het kruis is niet alleen een symbool van het christelijke geloof, maar herinnert tevens aan het offer dat de oorlogsslachtoffers brachten voor een leven in vrijheid.

Overige info

Locatie
Het erehof maakt deel uit de R.K. begraafplaats, gelegen aan de Legtenbergerstraat in Weerselo (gemeente Dinkelland).

Bronnen