Weesp, monument op het Stationsplein

Artiest:André P. Schaller (beeldhouwer), Jan Dirk van Arkel (architect)
Weesp, monument op het Stationsplein

Geschiedenis

Het monument op het Stationsplein te Weesp is opgericht ter herinnering aan de steun die de directie van de chocoladefabriek Van Houten tijdens de bezettingsjaren heeft geboden aan haar personeel. Zij stelde land beschikbaar voor het telen van groenten, gaf noodlijdende gezinnen geld en ruilde grondstoffen in voor voedsel voor de personeelsleden.

Onthulling
Het monument is onthuld op 16 juli 1947.

Vorm en materiaal
Het monument op het Stationsplein te Weesp is een zeshoekige sokkel van rode handvormsteentjes, met daarop bevestigd ornamenten van Franse kalksteen. Op de drie bredere zijden is een gestileerd vrijheidsboompje aangebracht. Aan de bovenzijde van elke smalle kant bevindt zich een reliëf. Bovenop de sokkel staat een zonnewijzer, met aan de voet een kleine steen.

Tekst
De tekst op de steen luidt:

'VAN HET PERSONEEL
AAN DE ONDERNEMING.'

Symboliek
Het eerste reliëf is een voorstelling van de broedermoord van Kaïn op Abel. Linksboven is een vlam afgebeeld, als symbool van het offer. Op het tweede reliëf wordt het verhaal van Sint-Joris en de draak uitgebeeld. Zij symboliseren de strijd tussen goed en kwaad. Het derde reliëf is een afbeelding van een mercuriusstaf; symbool van handel en techniek.

Wijziging
Oorspronkelijk stond het gedenkteken op het bedrijfsterrein van de N.V. van Houten.

Overige info

Bron