Wessem, herdenkingsmonument

Artiest:H. Peterse
Wessem, herdenkingsmonument

Het herdenkingsmonument in Wessem (gemeente Masgouw) is opgericht ter nagedachtenis aan de uit Wessem afkomstige soldaten die tijdens de Duitse inval op 10 mei 1940 in de Maassector Wessem om het leven zijn gekomen. De namen van de slachtoffers luiden:

Sergeanten H.F. Rinders en B. Wuisman en de soldaten B. Beekmans, Van Bovenkamp, Ridderman, E. Traa, O.C. v.d. Wal, Blankensteijn, Oosterhuis en Onderdijk.

Oprichting
Initiatief tot oprichting van dit gedenkteken kwam van het Comité voor herdenking van de gevallenen in de Maassector Wessem.

Onthulling
Het monument is onthuld in 1949.

Vorm en materiaal
Het herdenkingsmonument te Wessem (gemeente Maasgouw) is een driehoekige, taps toelopende sculptuur van kunststeen. De bovenzijde van het monument wordt bekroond met een soldatenhelm. Het gedenkteken is circa 1 meter 50 hoog. Aan alle zijden van het monument is tekst aangebracht. Rondom het monument ligt een cirkelvormige natuurstenen bestrating.

Teksten
De tekst opoorzijde van het monument luidt:

'TER NAGEDACHTENIS
AAN ONZE GEVALLEN
MAKKERS OP 10 MEI 1940

DET WESSEM
VAN 3-17 B'.

De tekst op de twee andere zijden van het monument bevat de namen van een aantal gesneuvelde soldaten. Deze teksten luiden:

'SERGT RINDERS H.F.
- WUISMAN B.
SOLD BEEKMANS B.
- VAN DE BOVENKAMP
- RIDDERMAN

SOLD TRAA E.
- V.D WAL O.C.
- BLANKENSTEIJN
- OOSTERHUIS
- ONDERDIJK'.

Bronnen

• Limburgse monumenten vertellen 1940-1945 van H.J. Mans en A.P.M. Cammaert. (Maastricht, Stichting Historische Reeks Maastricht, 1994). ISBN 90 70356 67 8;
  • Sta een ogenblik stil... Monumentenboek 1940/1945 van Wim Ramaker en Ben van Bohemen. (Kampen, Uitgeversmaatschappij J.H. Kok Matrijs, 1980). ISBN 90 242 0185 3;
  • Mens & Dier in Steen & Brons door Peter en René van der Krogt.