Westbeemster, monument air crash Westbeemster

Geschiedenis

Het monument is opgericht ter nagedachtenis aan de zeven bemanningsleden van de Lancaster bommenwerper die op 26 juni 1943 in Westbeemster is neergestort.

Op vrijdag 25 juni 1943 steeg van de Engelse vliegbasis Grimsby in Lincolnshire, Oost-Engeland, rond middernacht een formatie Avro Lancaster III bommenwerpers op. Een van de toestellen droeg het kenteken ED 988 HW-J en had als doel Gelsenkirchen in het Duitse Ruhrgebied. Dat doel zou nooit bereikt worden. Zaterdag rond middernacht plaatselijke tijd naderde het vliegtuig de Nederlandse kust ter hoogte van IJmuiden en werd gericht beschoten door Duitse Flak (luchtafweer). Er brak brand uit in de motoren van vermoedelijk de linkervleugel en het vliegtuig raakte onbestuurbaar in een glijvlucht naar beneden. Om ongeveer 01.15 uur raakte het vliegtuig brandend de grond in een weiland vlakbij het dorp Westbeemster. Boer J. Scheringa aan de Jisperweg, op wiens land het toestel was neergekomen, werd gewekt door zijn buurman smid Piet Dekker. Volgens verklaring van Scheringa verdwenen een of meer bemanningsleden in de duisternis, maar minstens drie vliegers werden in deze crash gedood. Leonard Bennett, Ronald Mepsted en Lawrence Porritt vonden bij de crash de dood en zijn door de Duitsers geborgen voordat het toestel ontplofte. Zij werden tijdelijk neergelegd in de paardenstal achter gemeenschapshuis ‘de Kerckhaen’ en zijn op 29 juni 1943 begraven op de Oosterbegraafplaats te Amsterdam.

Oprichting
Het monument is opgericht door de Werkgroep Monument Westbeemster.

Onthulling
Het is monument is onthuld op 26 juni 2018. Bij de plechtigheid was onder andere Jonathan Porrit, een nabestaande van een van de slachtoffers, aanwezig. De onthulling werd muzikaal ondersteund door het Koperensemble van Beemsters Fanfare.

Vorm en materiaal
Het monument air crash Westbeemster bestaat uit een plaquette van natuursteen met daarop in reliëf het silhoutte van Westbeemster en een geallieerd vliegtuig. Met een pijl wordt de crashlocatie weergeven. Onder deze afbeelding staat tekst.

Tekst
De tekst op de plaquette luidt:
'IN GRATEFUL MEMORY
OF THE AIRMEN WHO PERISHED IN THE CRASH
OF THE ROYAL AIR FORCE 100 SQDN
LANCASTER III ED 988 JUNE 26TH, 1943

SGT. LEONARD BENNET, RAF   AGE UNKNOWN
SGT. CYRIL CONNAH, RAF   AGE 22
SGT. JOHN DILLON, RAF   AGE 22
SGT. RONALD WILLIAM MEPSTED, RAF   AGE 20
F/S LESLIE JACK NALLE, RAAF   AGE 27
F/S LAWRENCE GEORGE PORRIT, RNZAF   AGE 21
P/O CHARLES PHARAOH REYNOLDS, RAF   AGE 21

THEY LOST THEIR LIVES
IN THE FIELDS OF WESTBEEMSTER
IN DANKBARE HERINNERING
AAN DE OMGEKOMEN BEMANNING VAN
DE RAF100 SQDN LANCASTER III ED 988
NEERGESTORT IN WESTBEEMSTER
OP 26 JUNI 1943

2018.'

Overige info

Het monument bevindt zich op het Kerkplein te Westbeemster (gemeente Beemster).

Bron
Werkgroep Monument Westbeemster.