Westdorp, monument voor omgekomen parachutisten

Geschiedenis

Het monument voor omgekomen parachutisten in Westdorp is opgericht ter herinnering aan drie Franse parachutisten die bij het dorp sneuvelden in de Tweede Wereldoorlog.

Oprichting
Het monument is opgericht op initiatief van Henk Brink, secretaris van de Stichting Herdenking Landing Franse Parachutisten, de gemeente Borger-Odoorn en dorpsbewoners. De aanleiding hiervan was het bezoek van vijftig Fransen in 2015 ter ere van 70 jaar bevrijding. Nabestaanden wilden bloemen leggen, maar daar was geen plek voor.

Onthulling
Het monument is onthuld op 9 april 2016. Bij de herdenking die tijdens deze onthulling werd gehouden was Alain Levasseur, de broer van een van de sneuvelde parachutisten, aanwezig. Ook Maurice le Noury, één van de ongeveer 700 franse SAS parachutisten die aan het eind van de oorlog achter de Duitste linies werd gedropt was bij de plechtigheid aanwezig. Hij overleefde de landing en gevechten in Drenthe in april 1945.

Vorm en materiaal
Het monument voor omgekomen parachutisten in Westdorp (gemeente Borger-Odoorn) bestaat uit een veldkei op een natuurstenen plateau. Op de veldkei is een glazen plaquette aangebracht met tekst.

Tekst
De tekst op de plaquette luidt:

'SERGE LEVASSEUR
ALBERT LE SAUX