Westkapelle, verzetsgraf

Het verzetsgraf in Westkapelle (gemeente Veere) is opgericht ter nagedachtenis aan Jacob Brasser die op 20 juli 1943 in de strijd tegen de bezetter is gesneuveld. Jacob 'Jaap' Brasser was werkzaam als timmerman op de scheepswerf 'de Schelde' in Vlissingen. Als dienstplichtig soldaat werd hij, na een eerste oefening in 1935 bij het Bataljon Genietroepen, in 1939-1940 gemobiliseerd in Tiel. Vanaf circa november 1941 werd hij actief in het verzet binnen de Inlichtingengroep van Van Beest in Walcheren. In mei 1942 onttrok hij zich aan de Arbeitseinsatz door onder te duiken in Middelburg. Op 13 augustus 1942 werd hij daar gearresteerd en ondergebracht in Scheveningen, Haaren en Utrecht. Hij werd ter dood veroordeeld en op 20 juli 1943 gefusilleerd op de Leusderheide. Jacob Brasser is in 1950 postuum onderscheiden met het Verzetsherdenkingskruis en het Bronzen Kruis wegens: 'Heeft zich door moedig optreden tegenover de vijand onderscheiden door in november 1941 als medewerker toe te treden tot een belangrijke inlichtingengroep op militair gebied in bezet Nederland en als zodanig militaire gegevens te verzamelen en door te geven van vijandelijke kustopstellingen en van een radio-peilstation in Zeeland, totdat hij in augustus 1942 werd gevangen genomen en in juli daaraanvolgende werd gefusilleerd. Door dit optreden belangrijke diensten te bewijzen aan de geallieerde oorlogvoering en de Nederlandse regering.' In Westkapelle en Middelburg zijn straten naar Jacob Brasser vernoemd.

Vorm en materiaal Het verzetsgraf te Westkapelle (gemeente Veere) herbergt het stoffelijk overschot van een gefusilleerde verzetsman.Tekst De tekst op de grafsteen luidt: 'KONINKRIJK DER NEDERLANDENJ. BRASSERBRONZEN KRUIS11-3-1915 20-7-1943.' Wijziging Het oorspronkelijke monument bestond uit een grafzerk van grijze natuursteen met tekst. De tekst op de zerk luidde: 'HIER RUST ONZE GELIEFDE ZOON BROEDER EN VERLOOFDE JACOB BRASSER GEB. 11 MAART 1915 GEFUSILLEERD 20 JULI 1943 PSALM 41 VERS 1.' In 2020 is het graf overgedragen aan de Oorlogsgravenstichting. In 2021 is de grafsteen door hen vervangen.

Het verzetsgraf maakt deel uit van de Algemene begraafplaats, gelegen aan de Kerkeweg in Westkapelle (gemeente Veere) Informatie afkomstig van de heer Theo Snijders. Informatie afkomstig van de website: www.onderscheidingen.nl