Wijk en Aalburg, vredesmonument

Artiest:Ton Koops
Wijk en Aalburg, vredesmonument

Met het vredesmonument in Wijk en Aalburg (gemeente Altena) wordt uitdrukking gegeven aan het verleden, de bevrijding en vrede voor de toekomst.

Onthulling
Het monument is onthuld op 6 maart 1993 door burgemeester C.G. Boender, samen met zeven kinderen (elk uit een kerkdorp van de gemeente Aalburg).

Vorm en materiaal
Het vredesmonument in Wijk en Aalburg (gemeente Altena) is een granieten gedenksteen die in twee helften uiteen wordt gescheurd door een zwerm van duiven. De vogels zijn vervaardigd uit dun roestvrij-staal. De plaat is 2 meter hoog en 15 centimeter diep.

Tekst
De tekst op de gedenksteen is van Steven van Campen:

'ALS VLUCHT VAN HET VERLEDEN
EEN HEDEN NAAR DE TOEKOMST:
HET LEVEN SAMEN LEVEN ...

SVC'

Symboliek
Bij het ontwerp is uitgegaan van twee klassieke vredessymbolen: het V-teken (de opengebroken steen) en de duif. Sinds Noach een duif liet uitvliegen om te verkennen of de wereld, na de grote vloed, weer bewoonbaar was, is de duif een symbool geworden voor goede tijdingen. Met goede tijdingen wordt meestal het begin van de vrede bedoeld.

Locatie
Het monument is geplaatst op het plein voor het gemeentehuis, gelegen aan de Grote Kerkstraat te Wijk en Aalburg (gemeente Altena).

Bron
Gemeente Altena.