Wijnandsrade, 'Monument voor Geallieerde Piloten'

Het 'Monument voor Geallieerde Piloten' te Wijnandsrade (gemeente Beekdaelen) is opgericht ter nagedachtenis aan vijf geallieerde militairen die tijdens de Tweede Wereldoorlog in het dorp zijn gesneuveld.

De namen van de vijf slachtoffers luiden: A.C.H. Edmeads, A. Hawkins, G.R.G. Kite, A.G.T. Saunders en A.E. Walker.

Oprichting
De oprichting van het gedenkteken was een initiatief van de Heemkundevereniging Vrienden van Wijnandsrade.

Het monument is onthuld op 17 september 1986 door burgemeester Coenen-Vaessen.

Het 'Monument voor Geallieerde Piloten' in Wijnandsrade (gemeente Beekdaelen) is een stenen plaquette. De gedenkplaat is 1 meter 20 breed en 1 meter hoog.

Tekst
De tekst op de plaquette luidt:

'TER NAGEDACHTENIS AAN VIJF GEALLIEERDE MILITAIREN
DIE OP HET GRONDGEBIED VAN WIJNANDSRADE HUN
LEVEN GAVEN VOOR ONZE VRIJHEID.

2 SEPTEMBER 1940:
SERGEANT A.C.H. EDMEADS - ROYAL AIR FORCE. 22 JAAR.
SERGEANT A.E. WALKER - ROYAL AIR FORCE. 22 JAAR.

23 SEPTEMBER 1944:
FLYING OFFICER G.R.G. KITE - ROYAL CANADIAN AIR FORCE. 22 JAAR.
FLIGHT SERGEANT A.G.T. SAUNDERS - ROYAL AIR FORCE. 22 JAAR.

25 SEPTEMBER 1944:
PRIVATE FIRST CLASS A. HAWKINS - UNITED STATES ARMY. 23 JAAR'.

Diefstal plaquette

Op 29 april 2011 is de oorspronkelijke goudkleurige plaquette door onbekenden van de muur gehaald. De plaquette is later verbogen en beschadigd teruggevonden. Een nieuwe plaquette van steen, met dezelfde tekst, is als vervanging in de muur gemetseld.

Locatie
De gedenkplaat is ingemetseld in de muur op het kerkhof van de Sint-Stephanuskerk, gevestigd aan de Opfergeltstraat te Wijnandsrade (gemeente Beekdaelen).

• Gemeente Nuth, tegenwoordig gemeente Beekdaelen.
  • Limburgse monumenten vertellen 1940-1945 van H.J. Mans en A.P.M. Cammaert. (Maastricht, Stichting Historische Reeks Maastricht, 1994). ISBN 90 70356 67 8.