Wilhelminadorp, vliegeniersmonument

Artiest:Menno Polderman
Wilhelminadorp, vliegeniersmonument

Het vliegeniersmonument te Wilhelminadorp (gemeente Goes) herinnert aan vier bemanningsleden van de Amerikaanse bommenwerper B-17F 42-30076 van 384 BG die op 22 juni 1943 om het leven kwamen nadat hun toestel  werd onderschept en neergeschoten. Alle tien bemanningsleden konden het vliegtuig verlaten voordat deze in de lucht ëxplodeerde. De restanten kwamen bij Wilhelminadorp neer. Uit ooggetuigenverklaring blijkt dat Duitse jachtvliegers herhaaldelijk de met de parachute gesprongen bemanningsleden hebben beschoten. De overlevende bemanningsleden werden in krijgsgevangenschap genomen.

De namen van de slachtoffers luiden:
S/Sgt. Harold J. Cooke, 2Lt. Douglas H. Turner, T/Sgt. Ernest M. Trickett, S/Sgt. George W. Waterman.

2Lt. Douglas H. Turner werd op 25 juni op de Noorder begraafplaats ter aarde besteld. Medio maart 1946 werden zijn stoffelijke resten overgebracht naar de Amerikaanse begraafplaats Ardennes te Neuville-en-Condroz.

T/Sgt. Ernest M. Trickett werd, hangend aan zijn parachute, door mitrailleurvuur van Duitse jachtvliegers in het hoofd getroffen waarna hij kort na de landing aan zijn verwondingen overleed. Medio maart 1946 werden zijn stoffelijke resten overgebracht naar de Amerikaanse begraafplaats Ardennes te Neuville-en-Condroz.

S/Sgt. George W. Waterman zijn parachute weigerde zich te ontplooien. In eerste instantie werd hij als onbekende vlieger op de Noorderbegraafplaats te Vlissingen ter aarde besteld. Medio maart 1946 werden ook zijn stoffelijke resten op de Amerikaanse begraafplaats Neuville-en-Condroz herbegraven.

S/Sgt. Harold J. Cooke zijn parachute weigerde zich te ontplooien. Omdat zijn lichaam onherkenbaar verminkt was kon hij slechts worden geidentificeerd aan een in zijn bezit zijnde brief met de plaatsnaam "Con-cord" en ondertekend met "Dad", met daaronder Otto L. Cooke. De verdere gegevens zijn identiek aan het bovenstaande.

Oprichting
Het monument is opgericht op initiatief van Menno Polderman.

Onthulling
Het monument is onthuld op 22 juni 2017. Bij de onthulling waren enkele nabestaanden van de omgekomen bemanningsleden aanwezig.

Vorm en materiaal
Het vliegeniersmonument te Wilhelminadorp (gemeente Goes) bestaat uit een houten paal met een houten plaquette. Op de plaquette zijn drie afbeeldingen aangebracht. Het insigne van het 384ste BG, een afbeelding van de bommenwerper en het embleem van het 545ste Squadron. Op de paal is een QR-code aangebracht. Het monument bevindt zich op een houten vlonder.

Tekst
De tekst op het monument luidt:
'OP 22 JUNI 1943 WAS EEN AMERIKAANSE B17F BOMMENWERPER OP DE WEG TERUG VAN ANTWERPEN NAAR DE
BASIS GRAFTON UNDERWOOD, ENGELAND, TOEN HET WERD AANGEVALLEN DOOR 8 DUITSE JAGERS EN HIER VLAKBIJ
EXPLODEERDE IN DE LUCHT.
4 BEMANNINGSLEDEN VERLOREN HET LEVEN EN 6 WERDEN GEVANGEN GENOMEN.

2ND LT. ROBERT J. OLBINSKI, PILOT
2ND LT. HARRY R. SWIFT, CO PILOT
2ND LT. RICHARD E. GRANDPRE, NAVIGATOR
2ND LT. DOUGLAS H. TURNER, BOMBARDIER (†)
T/SGT. ERNEST M. TRICKETT, ENGINEER/ TOP TURRET GUNNER (†)
T/SGT. OLIVER E. REED, RADIO OPERATOR
S/SGT. GEORGE F. WERBANEC, BALL TURRET GUNNER
S/SGT. WILLIAM J. COUNIHAN, WAIST GUNNER
S/SGT. GEORGE W. WATERMAN, WAIST GUNNER (†)
S/SGT. HAROLD J. COOKE, TAIL GUNNER (†)

DEZE MANNEN RISKEERDEN EN GAVEN HUN LEVEN VOOR ONZE VRIJHEID.'

Het monument bevindt zich in Wilhelminadorp (gemeente Goes).

Bronnen
Website B17 Mission