Winterswijk, monument voor Peter Green

Artiest:Tuberweg
Winterswijk, monument voor Peter Green

Het monument voor Peter Green in Winterswijk is opgericht ter nagedachtenis aan de Britse vliegenier die op 25 december 1944 sneuvelde toen zijn Hawker Typhoon door de Duitse Flak ten zuiden van Coesfeld werd neergeschoten.

Peter Charles Nightingale Green vertrok in 1943 als 17-jarige vrijwilliger vanuit Rhodesië naar Engeland, om van daaruit als vliegenier aan de strijd tegen de bezetter deel te nemen. Zijn toestel stortte neer naast de kaasfabriek aan de Tuberweg.

De boom is geplant op 31 maart 1995 door Elisabeth Friedrichs-Green uit Zimbabwe en Andrew Green uit Engeland, zus en broer van Peter Green. Op deze dag was het vijftig jaar geleden dat Winterswijk werd bevrijd. De boom staat op de plaats waar Green is omgekomen.

Het monument voor Peter Green in Winterswijk is een boom. Bij de boom is een plaquette aangebracht.

Tekst
De tekst op de plaquette luidt:

'THIS TREE WAS PLANTED ON THE 31st MARCH 1995 IN MEMORY OF
PETER GREEN
FLIGHT SERGEANT - 266 (RHODESIAN) SQUADRON - ROYAL AIR FORCE
BORN 9TH AUGUST 1924
WHO CRASHED AND DIED NEAR THIS PLACE
IN THE CAUSE OF FREEDOM
ON 25th DECEMBER 1944OH LIGHT ETERNAL, JESU BLEST,
SHINE ON THEM ALL AND GRANT THEM REST.'

Locatie
De boom staat op het terrein van het Koningin Beatrix Streekziekenhuis in Winterswijk .

• Vereniging 'Het Museum' te Winterswijk;
  • In het voorbijgaan - kleine monumenten in Winterswijk van Willem Peletier en Henk Heinen (Winterswijk, 2002).