Wirdum, bevrijdingsmonument

Artiest:Harm Jonk
Wirdum, bevrijdingsmonument

Het bevrijdingsmonument in Wirdum (gemeente Loppersum) herinnert aan de bevrijding van het dorp door de 2nd Canadian Infantry Division op 20 april 1945.

Oprichting
De twee gedenkstenen werden in september 2006 ontdekt door een echtpaar in Borgercompagnie, dat daar net een woning had gekocht. De gedenkstenen stonden in de tuin. Het echtpaar bood de stenen te koop aan op internet, waarna bekend werd dat ze afkomstig waren uit de nabijgelegen steenfabriek Rusthoven in Wirdum. Daar waren de stenen oorspronkelijk ingemetseld. De buurman van de jaren geleden gesloten fabriek, de heer Harm Jonk, heeft de stenen verwijderd om ze te beschermen tegen vernieling. Hij droeg ze over aan de latere eigenaar van het fabrieksterrein. Deze heeft de gedenkstenen klaarblijkelijk in zijn tuin gezet, waar ze in september 2006 zijn gevonden door de nieuwe bewoners. De heer Jonk wilde de stenen een goede bestemming geven en kreeg daarvoor steun van het gemeentebestuur van Loppersum en van Dorpsbelangen Wirdum. Jonk heeft een muur gemetseld en de stenen daarin ingemetseld.

Onthulling
Het bevrijdingsmonument is onthuld op 5 mei 2007 door de heer Jonk en burgemeester Rodenboog van Loppersum. De schoolkinderen in Wirdum waren ook betrokken bij de onthulling.

Vorm en materiaal
Het bevrijdingsmonument in Wirdum (gemeente Loppersum) is een rode, bakstenen muur waarin twee gedenkstenen zijn gemetseld.

Teksten
De tekst op de eerste gedenksteen luidt:

'VAN 21 APRIL TOT 6 MEI 1945
WAREN 180 SOLDATEN MET 27 TANKS
VAN THE 2ND CANADIAN INF. DIVISION
(TOWN MAJOR KEMP) HIER GELEGERD.'

De tekst op de tweede gedenksteen luidt:

'WIRDUM BEVRIJD 20 APRIL 1945
WAPENSTILSTAND 5 MEI 1945.'

Locatie
Het bevrijdingsmonument bevindt zich bij de oprijlaan naar de borg Rusthoven in Wirdum (gemeente Loppersum).

Bron
Dagblad van het Noorden van 2 april 2007.