Woerden, plaquette in de Evangelisch-Lutherse Kerk

De plaquette in de Evangelisch-Lutherse Kerk te Woerden (gemeente Woerden) is opgericht ter nagedachtenis aan twee leden van de gemeente die in de Tweede Wereldoorlog zijn omgekomen. Het gaat hierbij om Gerrit Vergeer, een drukker van illegale bladen die in Duits gevangenschap is overleden en Eduard van Reenen, een journalist die door de SD is vermoord bij Gouda.

Oprichting
Deze plaquette is vervaardigd in opdracht van de kerkenraad van de Evangelisch-Lutherse Gemeente te Woerden.

De plaquette is onthuld op zondag 27 april 1947 door ds. G.Kroes in het bijzijn van de 6-jarige Frans van Reenen, de zoon van de vermoorde journalist.

De plaquette in de Evangelisch-Lutherse Kerk is gemaakt van wit natuursteen met daarop in donkere letters een tekst. Boven de tekst is een afbeelding van een kruis geplaatst.

Tekst
De tekst op de plaquette luidt:
'TER GEDACHTENIS VAN ONZE LEDEN

GERRIT VERGEER