Zeist, Vrijheidsboom

De Vrijheidsboom herinnert de inwoners van Zeist aan de bevrijding.

Bij de bevrijding namen Britse soldaten hun intrek op Ma Retraite. Buurtbewoners konden via hun radio de toespraak van koning George VI volgen. De Zeister Post schrijft: 'Royal Engineers. 9 Mei 1945. Tesselschadelaan, omstreeks 9 uur n.m. Aan een lage tak van een lindeboom, een tak met teer jong groen, lichtend in de avondzon, hangt een luidspreker, vlak bij het zijhek van 'Ma Retraite'. Een groepje Britsche soldaten van de Royal Engineers staat er omheen; buiten 't hek zijn wat Nederlandse burgers saamgeloopen. De Tommies begrijpen waarvoor we gekomen zijn. Vlug zetten ze het toestel op het hekje terwijl Big Ben juist z'n dreunende negen slagen laat hooren. Even stilte en dan: 'His Majesty the King!' Langzaam, nadrukkelijk klinkt de stem des konings. Hij zegt, dat de strijd nu beslist is, hij spreekt van de dapperheid van zijn soldaten, van het uithoudingsvermogen der burgers, van de hulp der bondgenooten, hij herdenkt de gevallenen. [...]'

Oprichting
Volgens een overzicht van Zeister herdenkingsbomen uit 1980 zou het een vrijheidsboom zijn, waarvan de aanbieder onbekend is. Mogelijk is het een initiatief geweest van de wijkvereniging van de Dichtersbuurt. De belangenvereniging voor de woonwijk Ma Retraite-Velheim werd op 4 september 1945 opgericht. De eerste voorzitter was de heer Truijens en penningmeester de heer Korstanje, de initiatiefnemer.

Onthullng
De boom is geplant in 1945 en wordt onderhouden door de eigenaar van het huis aan de Utrechtseweg 67.

Vorm en materiaal
De Vrijheidsboom in Zeist is een treurwilg (salix sepulcralis tristis).

Overige info

Locatie
De boom staat op een eilandje in de vijver op de buitenplaats Ma Retraite aan de Utrechtseweg te Zeist. Het park is niet vrij toegankelijk, maar vanaf de openbare weg heeft men goed zicht op de boom.

Bronnen
  • Gemeente Zeist;
  • De heer R.P.M. Rhoen.
Voor meer informatie
Raadpleeg het register van sinds 1940 in oorlogssituaties omgekomen militairen en burgers met als laatste woonplaats Zeist of in Zeist gewoond hebbend en van militairen en burgers die in Zeist begraven liggen of gelegen hebben: www.rhoen.nl.