Zevenaar, plaquette in het NS-station

Artiest:Ir. H.G.J. Schelling, dhr. Winkelman
Zevenaar, plaquette in het NS-station

De plaquette op het NS-station te Zevenaar is aangebracht ter nagedachtenis aan twee personeelsleden van de Nederlandse Spoorwegen, die tijdens de bezettingsjaren door oorlogshandelingen zijn omgekomen.

De namen van de twee omgekomen personeelsleden luiden:

Jan L. ten Brundel en Gerard H.A. van der Loop.

Jan ten Brundel werd dodelijk getroffen toen op 16 augustus 1944 het station van Zevenaar om circa 11.00 uur werd aangevallen door een vliegtuig, waarbij de stationshal met kogels werd doorzeefd.

Gerard van der Loop kwam om het leven toen hij op 9 maart 1945 bij Vorden een onontplofte V1 probeerde te demonteren.

Oprichting
Het is een daad van piëteit geweest dat de directie van de Nederlandse Spoorwegen na het einde van de Tweede Wereldoorlog heeft besloten alle omgekomen personeelsleden te gedenken door hun namen te vereeuwigen op identieke plaquettes. De platen werden aangebracht in de diverse stations, behorende tot het district of rayon van de oorlogsslachtoffers.

Vorm en materiaal
De plaquette in het NS-station te Zevenaar is uitgevoerd in brons.

Tekst
De tekst op de plaquette luidt:

'TER GEDACHTENIS
AAN HEN DIE VIELEN
1940 - 1945
J.L. TEN BRUNDEL
G.H.A. VAN DER LOOP'.

Symboliek
Onder de namen is een afbeelding van een gevleugeld wiel aangebracht. Dit is het voormalige symbool van de Nederlandse Spoorwegen. Het gedenkteken is een uniforme plaquette die is aangebracht in 110 Nederlandse stationsgebouwen. De namen van de omgekomen personeelsleden staan ook vermeld op het 'Monument voor het Gevallen Spoorwegpersoneel' te Utrecht.

Locatie
De gedenkplaat hangt op de voorgevel van het stationsgebouw van de Nederlandse Spoorwegen te Zevenaar.

Bronnen

• Nederlandse Spoorwegen;
  • De heer Frank Dercksen;
  • 140 jaar spoor langs Zevenaar van Gerrie Willemsen (Cultuur Historische Vereniging Zevenaar);
  • Mars et Historia van september/oktober 1981 - nr. 5, uitgegeven door de Nederlandse Vereniging ter Beoefening van de Militaire Historie;
  • Victor Lansink. Website Aan hen die vielen.