Zevenhuizen, oorlogsmonument

Geschiedenis

Het oorlogsmonument in Zevenhuizen (gemeente Zevenhuizen-Moerkapelle) is opgericht ter nagedachtenis aan alle medeburgers die tijdens de bezettingsjaren door oorlogshandelingen zijn omgekomen.In het bijzonder worden dorpsgenoten Nicolaas van Zuylen en Frederik Hofman herdacht, die op 10 mei 1940 in de strijd tegen de bezetter zijn omgekomen. Van Zuylen sneuvelde bij de verdediging van het vliegveld Valkenburg nabij Leiden. Hofman werd dodelijk getroffen bij het dorp Waardenburg en ligt begraven op de erebegraafplaats bij Loenen op de Veluwe.Oprichting De oprichting was een initiatief van het Oranje-Comité te Zevenhuizen.Onthulling Het monument is onthuld op 29 augustus 1945.

Info

Vorm en materiaal Het oorlogsmonument in Zevenhuizen (gemeente Zevenhuizen-Moerkapelle) is een gedenkmuur met twee ingemetselde gedenkstenen. Boven op de bakstenen muur is een afgebroken zuil geplaatst. Het gedenkteken is 3 meter hoog, 1 meter breed en 80 centimeter diep.Teksten De tekst op de eerste gedenksteen luidt:'TER HERINNERING AAN NICOLAAS VAN ZUYLEN EN FREDERIK HOFMAN BEIDEN GEVALLEN IN DEN STRIJD TEGEN HET DUITSCHE GEWELD OP 10 MEI 1940'.De tekst op de tweede gedenksteen luidt:'10 MEI 1940 - 5 MEI 1945'.Symboliek De afgebroken zuil symboliseert het onverwachts beëindigde leven van de oorlogsslachtoffers.Wijziging Oorspronkelijk stond het gedenkteken bij het oude gemeentehuis, maar toen het gemeentehuis in 1985 werd afgebroken, is het monument verplaatst naar de huidige locatie.

Overige info

Locatie Het monument is geplaatst op de hoek Raadhuishof/Dorpsstraat in Zevenhuizen (gemeente Zevenhuizen-Moerkapelle).Bron
  • Gemeente Zevenhuizen-Moerkapelle;
  • Het tijdschrift Verleden Tijdschrift van juni 1995, no. 41 (Stichting 'Oud Zevenhuizen/Moerkapelle).