Zwanenburg, monument Wilgenlaan

Artiest: Jannie Brugman-de Vries
Zwanenburg, monument Wilgenlaan

Geschiedenis

Het monument Wilgenlaan herinnert de inwoners van Zwanenburg (gemeente Haarlemmermeer) aan de tien mensen die gevangen zaten aan de Weteringschans in Amsterdam. Op 19 februari 1945 werden zij in Zwanenburg gefusilleerd als vergelding voor een vuurgevecht aan de Wilgenlaan, waarbij op 17 februari twee Duitsers zijn omgekomen.

Het dorp Zwanenburg werd na de schietpartij omsingeld door 200 leden van de Grüne Polizei. De bevolking werd op de Zwanenburgerdijk bijeengebracht, waar de mannen van de vrouwen en kinderen werden gescheiden. Sommige mannen werden naar de Handelskade in Amsterdam gebracht, anderen moesten langs de fusillade lopen. Op 22 februari werden 310 mannen naar Duitsland gedeporteerd, waar zij werden ingezet bij het maken van loopgraven. Twee van hen hebben de oorlog niet overleefd.

Onthulling
Het monument is onthuld op 3 mei 1952.

Vorm en materiaal
Het monument Wilgenlaan in Zwanenburg (gemeente Haarlemmermeer) is een natuurstenen beeld van een mannenfiguur. Het beeld is geplaatst op een voetstuk. Het gedenkteken is 2 meter hoog.

Tekst
De tekst op het voetstuk luidt:

'DEN VADERLANT GHETROUWE
BLIJF ICK TOT IN DEN DOET
1940 - 1945.'

Wijziging
Oorspronkelijk stond het beeld op het Kastanjeplein in Zwanenburg. In oktober 1960 is het kunstwerk verplaatst naar de hoek Wilgenlaan/Dennenlaan.

Overige info

Locatie
Het monument is geplaatst op de hoek Wilgenlaan/Dennenlaan in Zwanenburg (gemeente Haarlemmermeer).

Bronnen

• Vogels boven het moeras van R. Buser (De Vrieseborck, 1995);