Zwartsluis, 'Indië-monument'

Artiest: Steenhouwerij 'Cuperus' Meppel
Zwartsluis, 'Indië-monument'

Geschiedenis

Het 'Indië-monument' in Zwartsluis is opgericht ter nagedachtenis aan vier inwoners van de gemeente die door oorlogshandelingen in voormalig Nederlands-Indië om het leven zijn gekomen.

De namen van de vier slachtoffers luiden:

J.J. de Koning, B.J. Kronenberg, G.J. Meppelink en H. Visscher.

Oprichting
In december 1992 is een een aantal dorpsgenoten bijeengekomen om te overleggen hoe een gedenkteken voor de Sluzigers die in Nederlands–Indië zijn omgekomen en daar begraven, zijn een plaats te geven in het dorp. Vooral met de gedachte dat familieleden die niet in staat zijn om, om welke reden dan ook, het graf van hun geliefde te bezoeken, een plekje te geven in het eigen dorp om te bezoeken. Na veel vergaderingen met het Gemeentebestuur en de financiële inzet van veel plaatsgenoten en sympathisanten van buiten de gemeente, is het gelukt om het monument te realiseren.

Onthulling
Het monument is onthuld op 3 september 1993 door vier nabestaanden van de slachtoffers.

Vorm en materiaal
Het 'Indië-monument' in Zwartsluis is een wit natuurstenen kruis, geplaatst op een voetstuk. Op de dwarsbalk van het kruis bevinden zich vier namen. Op het voetstuk is zich een citaat aangebracht uit het gedicht 'Bevroren tranen' van Jan Blei. Ook is zich het embleem van de Indiëgangers op het kruis aangebracht: een zwaard, helm en palmtak.

Teksten
De namen op het kruis luiden:

'J.J. DE KONING 1927-1947
B.J. KRONENBERG 1920-1948
G.J. MEPPELINK 1923-1948
H. VISSCHER 1928-1948'.

De tekst op het voetstuk luidt:

'GEDENK IN UW GEDACHTEN,
DAT ZIJ HUN LEVEN GAVEN.
EN VER VAN HUN VERWANTEN,
IN DE VREEMDE ZIJN BEGRAVEN'.

Overige info

Het monument is geplaatst op de Oude begraafplaats in Zwartsluis.

Bron
Mevrouw Pleunie Schoonewelle.