Consul Oude-IJsselstreek ontvangt gouden erespeld

Geplaatst op 28 september 2017

Als dank voor zijn werk als Consul van de Oorlogsgravenstichting in de gemeente Oude-IJsselstreek ontvangt Piet Kleingeld op woensdag 27 september een gouden erespeld uit handen van Arie Harrewijn, Inspecteur van de Oorlogsgravenstichting.

De heer Kleingeld neemt na 31 jaar afscheid als consul. In deze rol was hij sinds 1986 de lokale vertegenwoordiger van de Oorlogsgravenstichting in de gemeente Oude-IJsselstreek en daarmee verantwoordelijk voor de in- en externe contacten met betrekking tot het onderhoud van de oorlogsgraven. In de gemeente Oude-IJsselstreek liggen 10 Nederlandse en 42 Geallieerde oorlogsslachtoffers begraven. De heer Kleingeld is als consul opgevolgd door Willem Lammers.

In bijna elke gemeente in Nederland bevindt zich wel een oorlogsgraf. De consuls spelen een belangrijke rol bij het beheer en onderhoud van deze graven. In heel Nederland ondersteunen ongeveer 375 consuls de Oorlogsgravenstichting bij de uitvoering van haar werkzaamheden. De consuls, die meestal in dienst zijn van een gemeente, worden officieel benoemd door de burgemeester.

Schrijf in voor onze nieuwsbrief
Volg ons op